Het kabinet wil in Europees verband accijns gaan heffen op kerosine. “Het is natuurlijk raar dat je meer belasting betaalt voor een tank benzine dan voor het voltanken van een vliegtuig”, zegt Snel, minister van Financiën tegen NOS.

In 1944 zijn er afspraken gemaakt om geen belasting te heffen op vliegtuigbrandstof, maar het kabinet vindt die afspraken inmiddels verouderd vanwege het veranderende klimaat. De luchtvaart is inmiddels goed voor 2,5% van de CO2-uitstoot. Het kabinet wil het kerosine-accijns in Europees verband regelen en dat hoeft niet in overeenstemming te zijn met internationale verdragen, omdat belasting bij het voltanken van het vliegtuig moet worden betaald, het wordt niet over de gevlogen kilometers geheven. Het gevolg van deze taks in een duurder vliegticket. Het kabinet start morgen met een internationale discussie over een belasting op kerosine tijdens een internationale conferentie over de luchtvaarttaks in Madurodam.

Naast de gewenste belasting op kerosine wordt er in 2021 ook belasting geheven op vliegen, dat vertrekkende passagiers €7 per ticket kost. De vliegtaks levert de staatskas zo’n €200 miljoen op. Momenteel is dit een Nederlandse maatregel. Om te voorkomen dat er oneerlijke concurrentie ontstaat, hoopt het kabinet dat andere landen ook een dergelijke vliegtaks gaan invoeren. Of dit Internationaal haalbaar, lijkt onwaarschijnlijk.  Lukt dat wel, dan vervangt die de huidige kabinetsplannen en vervalt dus de nationale vliegbelasting.