Het is bijna honderd jaar geleden dat Jack zijn Rose vasthield op het steven van het machtigste schip ter wereld. Althans, zo vertelt de Hollywoodsensatie ‘Titanic’. Het echte schip, dat bekend stond als ‘onzinkbaar’, ging in de nacht van14 op 15 april 1912 ten onder na een botsing met een ijsschots. Binnen drie uur lag alle pracht en praal op de bodem van de oceaan, samen met 1522 opvarenden. Ik sta graag even stil bij dit tragische ongeval dat tot op de dag van vandaag tot de verbeelding spreekt. De waarschijnlijkheid dat een ramp van dat formaat vandaag de dag zal voorkomen in de cruisebranche is vrijwel nihil. De technieken en veiligheidsprotocollen zijn inmiddels zo geavanceerd, dat er feitelijk niks mis kan gaan. Afgezien van die ene menselijke fout, zo bleek eerder dit jaar met de Costa Concordia. Blijkbaar bewonen Sirenen uit de Griekse mythologie het Toscaanse eiland Giglio. Zij verleidden de crew van de Concordia met een soort onweerstaanbaar Lorelei-gezang. Wat tot fatale overmoed en diep menselijk leed leidde. Sirenen zijn mythische figuren, maar als er iets menselijk is, dan zijn het wel ‘inschattingsfouten’. Het Costa-drama kan dan ook de nodige weerslag op de toeristische consument hebben. Blijkbaar zit na een zeeramp de ‘cruiseangst’ dieper, dan de ‘vlieg-angst’ na een ramp met een Boeing. Rampen met cruiseschepen zijn dan ook zo zeldzaam dat de impact meteen veel groter blijkt. Ik ben echter van mening dat nu de tijd gekomen is om de consument het cruisevertrouwen terug te geven. Vliegen is veilig, varen misschien nog wel veiliger. De consument moet terug op dat puntje van het schip en zich wederom koning van de wereld voelen. Er wordt gespeculeerd dat dit jaar de Titanic II dit jaar vanaf dezelfde locatie in Southampton naar New York gaat varen. Voor de reisbranche een mooie gelegenheid om juist de Titanic te profileren als hét symbool van nautische veiligheid. Ship Ahoy! Judith Buitenhuis j.buitenhuis@reisburoactueel.nl