Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Kiss my ass

Vorige week de jongens met de auto bij het schoolplein afgezet aangezien ik toch door moest naar de zaak, bleek dat ze er een ‘Kiss & Ride’ van hadden gemaakt waarvoor je moest betalen. Hoorde ook van iemand die moest betalen om iemand af te zetten bij het reisbureau. Nu denken ook de supermarkten in het dorp, de kapper, juwelier, groenteman, bloemist en horeca aan hetzelfde Kiss & Ride concept. Het idee? Het stimuleert bezoekers om op de fiets te komen en het dorp te verduurzamen. En nu komt Schiphol met eenzelfde idee…

Een geweldig idee, want er is werkelijk geen doorkomen meer aan op en rondom de luchthaven. Je hoeft de radio maar aan te zetten en Schiphol wordt genoemd tijdens het filenieuws. En wie bedenkt het nou om iemand met de auto af te zetten bij de luchthaven??? Helemaal die oude gammele bakken moeten ze er weren, het maakt de lucht er zo ongezond als wat!!! Zeker in vergelijking met die milieuvriendelijke Dreamliners en Boeing 737 MAX.

Ik vraag mij af bij wie het idee vandaan komt? Is het de grootaandeelhouder geweest? De staat der Nederlanden? Nee wacht, die komen al met een vliegtaks, dus die zullen de Nederlander toch niet nog verder kaal hoeven te plukken? Of zullen ze hebben gedacht; de Nederlanders die na het invoeren van een vliegtaks alsnog vanaf Schiphol vliegen, die hebben er ook nog wel het geld voor over om te betalen wanneer ze iemand afzetten bij de luchthaven.

De luchthaven zelf laat weten dat het nog niet zeker is of het beprijzen gaat plaatsvinden en dat het daarom nog niets kan zeggen over het eventuele bedrag dat mensen moeten betalen, hoe er moet worden betaald en vanaf wanneer dat moet gebeuren. Als bedrag zou ik in ieder geval een absurd hoog bedrag gaan vragen, zodat de keuze voor de trein makkelijk is gemaakt. Want ja, het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat men dan alsnog met de auto komt en in de parkeergarage gaat staan. Dan behaal je je doelstelling er nog niet mee. Mijn advies over de manier van betaling? Alleen cash. Dat zorgt ervoor dat er alsnog ellenlange files ontstaan, waardoor helemaal niemand meer met de auto naar Schiphol wil. En de ingangsdatum moet toch zeker 1 april 2019 worden, dan denkt iedereen dat het toch een grapje is, terwijl het geen grapje is. Krijg je vast de nodige publiciteit. En de NS? Die redt het wel met die extra reizigers.

Eerlijk is eerlijk, ik ben wel voor verduurzaming, maar wanneer je het bedenkt om mensen te laten betalen om vijf minuutjes voor de poorten van de luchthaven te laten staan om afscheid te nemen van familie of vrienden dan snap je de hospitaly sector niet. Terwijl ze het op Schiphol wel weten hoe het moet, want in de vacatures wordt er geschreven over een luchthaven die haar bezoekers 24 uur per dag gastvrij onthaalt, net als een grote stad (???) en ze zoeken mensen die klantgericht zijn, mensen die nadenken over hoe de luchthaven het reizigers nog meer naar hun zin kan maken…

Schiphol wil in de toekomst Europe’s Preferred Airport blijven… Monden zullen openvallen wanneer betalen voor de Kiss & Ride wordt ingevoerd. Echt klantvriendelijk kan je het wat mij betreft ook niet noemen, maar wellicht dat airlines en reisbedrijven het gaan betalen voor hun gasten? Betalen voor de Kiss & Ride? Kiss my ass, zullen de meeste Nederlanders denken. Wanneer het er van gaat komen, dan is de eerstvolgende pr-campagnes voor de marketeers van Airport Weeze, Düsseldorf, Frankfurt en Brussel een inkoppertje.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

© 2018, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

1 Comment

  1. Jitske
    18 juli 2018 at 15:41

    Bij AirPort Weeze betaal je al jaren €2.- voor 1 uur Kiss & Ride

Vorige bericht

Garuda Indonesia wint wederom SkyTrax' World’s Best Cabin Crew

Volgende bericht

Aviclaim sleept Small Planet Airlines voor de rechter

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.