Fletcher Hotels weigert sinds vrijdag jl. gasten die via TravelBird hebben geboekt, mits ze nogmaals betalen bij het inchecken. Dat heeft Rob Hermans (CEO Fletcher Hotels) desgevraagd bevestigd tegenover TravelPro.

“We zijn helemaal klaar met TravelBird. Alle alarmbellen rinkelen, want TravelBird krijgt (nog steeds) geen krediet van de bank, ze beginnen – zelfs na een zomer waarin de omzet sky high zou moeten zijn geweest – nog later te betalen”, aldus Hermans.

“Bij Fletcher Hotels krijgen we een heel naar gevoel bij TravelBird en het feit dat zij zeggen dat er geen geld is, terwijl we uit een periode komen met ontzettend hoge omzetten. Daarbij zijn ze nota bene ook nog afgelopen maand gestart met ‘BlackBird, dat kost ook geld”, zo laat Hermans weten.

“Bedenk ook dat consumenten die boeken direct betalen aan TravelBird. Het bedrijf heeft al dat geld dus al binnen. Als je ons als hotelier(s) dan nog heel laat gaat betalen, of nog later dan dat je al deed óf zelfs helemaal niet, dan staan alle seinen op rood.”

Hermans laat weten dat Fletcher Hotels al een tijd geleden is gestopt met het aanbieden van overnachtingen via TravelBird, maar dat het nog wel gasten accepteerde die via TravelBird hadden geboekt.

“Alleen nu TravelBird zich afgelopen week wéér niet hield aan uitgestelde betalingsafspraken zijn we vrijdag jl. gestart met het bellen van gasten die via TravelBird hebben geboekt en hebben hen laten weten dat ze alleen nog welkom zijn wanneer ze bij het inchecken het bedrag nogmaals betalen”, aldus Hermans.

Fletcher Hotels heeft 90 hotels in Nederland en richt zich hoofdzakelijk op gasten die een weekendje weggaan. Hermans: “TravelBird betaalt al sinds jaar en dag heel erg slecht en laat, maar vlak na de zomer begonnen ze nog later te betalen en hielden ze zich niet aan betalingsafspraken. Bij een bedrijf als Fletcher gaat het om hele hoge bedragen, maar om hele kleine marges.”

“TravelBird praat over het seizoenskrediet, maar we hebben een ontzettend goede zomer achter de rug met een hele hoge bezettingsgraad in hotels. Alle bedrijven die in de horeca actief zijn die hebben deze zomer gemerkt dat het ontzettend goed is gegaan. Als je dan de zomer uitkomt zonder geld, zoals dat nu bij TravelBird het geval is, dan is er wel iets fundamenteels aan de hand”, aldus Hermans.

Hermans, al bijna twintig jaar topman van het hotelbedrijf, benadrukt dat hij begrijpt dat het erg vervelend is voor hen die via TravelBird overnachtingen bij Fletcher hebben gekocht. “We hebben het in het verleden vaker meegemaakt dat partijen heel laat of niet betaalden, maar tot dusver niet in de huidige economie.  In die gevallen in het verleden zagen we hetzelfde gedrag als TravelBird nu vertoont en aan het eind van het liedje gingen die partijen failliet en maakten een doorstart onder een ander label.”

In een reactie op hetgeen Fletcher Hotels heeft laten weten aan TravelPro, laat TravelBird weten: “TravelBird werkt hard om de vertraging bij betalingen aan partners in te lopen. Travelbird betaalt de openstaande bedragen als mensen al op locatie zijn. Als mensen nog moeten gaan cancellen ze de trip en geeft TravelBird geld terug. Dat gaat nu om in totaal enkele honderden klanten en dat betreurt TravelBird zeer. TravelBird probeert te voorkomen dat reizigers de dupe worden van de late betalingen, maar begrijpen dat sommige partners nu strenger worden over de betalingstermijnen. Vanaf volgende maand zal de vertraging naar verwachting weer kunnen worden teruggebracht naar de normale termijn.”

Vrijdag jl. liet TravelBird tegenover TravelPro weten: “Eigenlijk gaat het gewoon goed met TravelBird, maar door de seizoensfluctuatie gingen de uitgaven in de zomer harder dan de inkomsten. TravelBird krijgt als start up geen seizoenskrediet en heeft dat opgevangen door betalingen te spreiden. Tot de eerste helft van dit jaar had het bedrijf ook nog geen zwarte cijfers geschreven, maar dat gebeurde wel in het eerste halfjaar van 2018. Vanaf einde van deze maand zal weer geld beschikbaar komen en kunnen de normale termijnen worden hersteld. Vooral kleinere hotels hebben er nu last van dat wij vragen of we later kunnen betalen en dat hoort ook eigenlijk niet zo, daarvoor biedt TravelBird ook haar excuses aan.” De woordvoerder van TravelBird laat weten dat het alleen om betalingsachterstanden bij hotels gaat en niet bij andere partijen, zoals bijvoorbeeld touroperators.