Bayuca Travel, specialist in reizen naar Oost-Europa (Bulgarije, Letland, Rusland en Slovenië), laat haar klanten de reissom pas betalen na thuiskomst. De reisorganisatie komt met dit initiatief nadat het van de Consumentenautoriteit een brief ontving waarin het werd gesommeerd om de garantieregeling op orde te brengen. ‘‘Wij zijn een kleine touroperator en vinden dat de voorwaarden van de SGR zo hoog zijn dat geen enkele kleine touroperator zich daardoor kan ontwikkelen. In de brief stond dat onze website offline moest gaan als wij geen SGR-lid zouden worden. Wij verkopen hooguit twee reizen per maand en zijn niet eens een commercieel bedrijf. SGR-lid gaan wij nooit worden’’, aldus één van de oprichtsters van Bayuca Travel.

Reizigers die via Bayuca boeken, hoeven nu geen aanbetaling te doen en betalen pas na de genoten reis. ‘‘Wij bieden geen goedkope reizen aan. Doordat onze klanten niet direct hoeven te betalen, kunnen zij hun reis ook ver van tevoren boeken en hebben ze langer de tijd om te sparen. Wij helpen de klant daarbij door het bedrag voor te schieten. Uiteraard tekenen ze er wel voor dat ze de reis uiteindelijk zullen betalen. De services, waaronder het retourticket en de hotelovernachtingen worden al door ons ingekocht. Dus als er al iets zou gebeuren dan hoeven zij zich geen zorgen te maken over bijvoorbeeld de terugvlucht’’. De SGR wil geen reactie geven op het initiatief. ”Het is aan de Consumentenautoriteit om te beoordelen of dit akkoord is”, aldus Carin Beckers, adjunct-directeur SGR. Bij de Consumentenautoriteit was niemand (meer) aanwezig om de redactie van TravelPro te woord te staan.