KLM en Schiphol willen scoren in BraziliëKLM, Amsterdam Airport Schiphol, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en Amsterdam Marketing hebben 13 september het startsein gegeven voor gezamenlijke Holland-promotie in Brazilië. De vier partijen hebben zich voor drie jaar gecommitteerd. Doel van de samenwerking is om de bestemming ‘Holland’ meer bekendheid te geven en om Braziliaanse toeristen te stimuleren een bezoek aan Nederland te brengen. Tevens staat in november een salesmissie gepland naar São Paulo en Rio de Janeiro waarbij mogelijkheden tot samenwerking met touroperators en reisagenten worden verkend.

De focus van de marketingactiviteiten van de Holland Alliantie ligt op de steden São Paulo en Rio de Janeiro. KLM vliegt tien keer per week direct van Amsterdam naar Brazilië; zeven keer naar São Paulo en drie keer naar Rio de Janeiro. Om deze regio’s goed te kunnen bereiken gaat de Braziliaanse website holland.com eind september live en zullen marketingactiviteiten op Braziliaanse sociale media worden gestart.
Brazilië heeft de afgelopen jaren een sterke economische groei doorgemaakt en het is de verwachting dat deze groei de komende jaren doorzet. Daardoor groeit de middenklasse in Brazilië en wordt het voor steeds meer Brazilianen mogelijk om internationaal te reizen. In 2011 bezochten ruim 100.000 Brazilianen ons land. De doelstelling van de alliantie is om zo’n 22.500 extra Braziliaanse bezoekers aan te trekken. De verwachting is dat er in 2014 zo’n 145.000 Brazilianen ons land bezoeken voor een (zakelijk) toeristisch bezoek.

Brazilianen hebben positieve associaties met Nederland: Amsterdam wordt ervaren als een levendige, bruisende stad en Nederlanders hebben de reputatie gastvrij en vriendelijk te zijn. Voor Brazilianen is Nederland een aantrekkelijke bestemming voor een kort verblijf in combinatie met één of meer andere Europese landen. De meeste Brazilianen die ons land bezoeken zijn first time visitors die vaak alleen reizen of in koppels. Brazilianen besteden bovengemiddeld en houden van winkelen, cultuur en uitgaan. Daarnaast verblijven ze gemiddeld zo’n twee nachten in een drie- of viersterren hotel, veelal in Amsterdam.