KLM en Thalys hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het doorontwikkelen van het Air/Rail-product, zodat het aantrekkelijker wordt voor klanten om hier gebruik van te maken. Doel is om het aantal klanten dat met de trein van Brussel naar Schiphol (v.v.) reist om daar over te stappen op een KLM-vlucht, te vergroten.

KLM biedt al langer de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig (en vice versa). Voor de coronacrisis koos 20 tot 25 procent van de transferreizigers hiervoor, wat neerkomt op circa 36.000 klanten per jaar. KLM en Thalys willen dit aandeel verhogen. KLM koopt daarom een aantal stoelen in bij Thalys, waardoor één dagelijkse vlucht tussen Schiphol en Brussel niet meer nodig is. Deze zijn vanaf nu boekbaar op KLM.com, met reisdatum vanaf 17 juli 2022.

Volgende stap
Alleen het boekbaar maken van de trein is echter niet genoeg om te voldoen aan de behoeften van transferpassagiers. Het overgrote deel van de overstappende reizigers maakt nog steeds gebruik van de Air/Air-verbinding. Daarom is het nodig om nu de volgende stap te zetten en Air/Rail verder te ontwikkelen. De stoelen die KLM inkoopt op Thalys-treinen, worden handmatig in het IT-systeem van KLM geladen. Hierdoor ontvangen klanten die met de trein reizen en onder deze oplossing vallen dezelfde service en communicatie als degenen die voor het vliegtuig kiezen.

Uitstoot verminderen
“KLM neemt haar verantwoordelijkheid als het gaat om het reduceren van de impact van haar operatie op onze leefomgeving. Naast vlootvernieuwing, het steeds meer bijmengen van Sustainable Aviation Fuel en verbeteren van de operationele efficiency willen we uitstoot verminderen door de trein als alternatief voor korteafstandsvluchten aan te bieden. Deze doorontwikkeling van het Air/Railproduct met Thalys is een stap in de goede richting. Het aan elkaar koppelen van de twee netwerken op Schiphol om snelle, efficiënte en comfortabele verbindingen mogelijk te maken is een positieve ontwikkeling. Net als met onze partners in de luchtvaart past deze samenwerking met Thalys in onze visie op intermodaliteit”, aldus Boet Kreiken (Executive Vice President Customer Experience KLM).

Samenwerking
“Intermodaliteit tussen air en rail speelt een belangrijke rol in het realiseren van onze groeiambities. De uitbreiding van de samenwerking met KLM past daar perfect bij. Samen creëren we een product waarbij trein en intercontinentale vlucht worden gecombineerd om te voldoen aan de verwachtingen van onze klanten met betrekking tot een milieuvriendelijk alternatief”, laat Bertrand Gosselin (CEO Thalys) weten.