CoronavirusNieuws

KLM stelt geplande loonsverhoging uit

KLM heeft eenzijdig moeten besluiten om de in 2019 afgesproken loonsverhoging van 2,5% voor alle KLM’ers per augustus 2020 uit te stellen.

KLM heeft eerder een dringend beroep gedaan op de vakbonden om de afgesproken loonsverhoging uit te stellen en onderdeel te laten zijn van de gesprekken over het totale pakket van reductie van de arbeidsvoorwaarden. Dat pakket moet in oktober afgerond zijn. De vakbonden hebben echter niet (onvoorwaardelijk) kunnen instemmen met uitstel van de loonsverhoging. Daarom kan KLM niet anders dan dit eenzijdige besluit nemen.

Crisis
Vorig jaar is KLM met de vakbonden in de cao van 2019 een loonsverhoging van 2,5% overeengekomen vanaf 1 augustus 2020. De situatie van toen is echter totaal anders dan de realiteit van nu. KLM bevindt zich in een crisis van ongekende omvang sinds de uitbraak van het COVID-19-virus. Het halfjaarresultaat dat op 30 juli jl. bekend werd gemaakt, is het slechtste ooit. KLM verliest € 10 miljoen per dag. Het bedrijf ontvangt honderden miljoenen aan loonsubsidie (NOW), maar deze generieke regeling is uiteraard eindig. Om te overleven moet KLM maatregelen nemen om de kosten te verlagen. Daarnaast heeft KLM het leningenpakket dat met steun van de Nederlandse overheid is verkregen hard nodig.

Niet veroorloven
In deze context kan KLM het zich nu niet veroorloven om in augustus de salarisverhoging door te voeren. Maatschappelijk niet, financieel niet, en ook niet vanwege de lopende gesprekken over invulling van de overheidsvoorwaarden bij de leningen.

© 2020, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Aangepaste Vakantiebeurs in 2021

Volgende bericht

Schiphol verwacht eind augustus 65.000 tot 80.000 passagiers per dag

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.