Vanaf juli 2019 stopt KLM met het aanbieden van tax free-artikelen op Europese vluchten. Vanaf januari 2020 stopt KLM deze service ook aan boord van intercontinentale vluchten. Als gevolg van onder meer de opkomst van e-commerce sluit de verkoop aan boord niet meer aan bij de behoefte van de klant. KLM onderzoekt andere vormen van ‘travel retail’.

“Omdat de huidige manier van verkoop aan boord niet meer aansluit bij de klantwensen van nu, hebben we na uitvoerig beraad besloten ermee te stoppen”, zegt Miriam Kartman, Executive Vice President Inflight Services van KLM. “Dit houdt concreet in dat passagiers op onze Europese vluchten vanaf juli 2019 geen tax free-artikelen meer aan boord kunnen kopen en vanaf januari 2020 ook niet meer op onze intercontinentale vluchten.”

Sinds tientallen jaren biedt KLM tax free-artikelen aan, zowel online als aan boord. KLM voorzag hiermee in een klantbehoefte. Inmiddels zijn klanten gewend geraakt aan een vrijwel oneindig aanbod van producten, waarvoor ze online de laagste prijs kunnen opzoeken. Ook de concurrentie met het assortiment van de luchthavens wordt steeds groter. KLM onderzoekt andere vormen van ‘travel retail’. Kartman: “Hiervoor starten we binnenkort verschillende pilotprojecten. Klantgemak en een groot assortiment aan producten staan hierin centraal.”