Nieuws

KLM-vluchten efficiënter afgehandeld dankzij innovatieve KLM-app

KLM maakt op het platform gebruik van Appron, een innovatieve app waarmee het ‘omdraaiproces’ van een vliegtuig nog efficiënter verloopt. Het idee hiervoor komt van KLM’s Digital Studio, het bedrijfsonderdeel waar dagelijks 200 mensen werken aan innovaties voor verschillende divisies binnen KLM.

Voor een binnenkomende vlucht op een internationale route duurt het gemiddeld 1,5 uur voordat het toestel aan de vervolgvlucht begint. Appron – een samenvoeging van apron (platform) en app – wordt nu gebruikt om die omdraaitijd sneller en efficiënter te realiseren. De app werd ontwikkeld door KLM’s Digital Studio in samenwerking met een team van designers en ontwikkelaars van IBM Services en Apple.

Innovatie
De innovatieve app levert een grote bijdrage aan het op tijd vertrekken van vliegtuigen. Een positieve ontwikkeling voor KLM-passagiers, die uiteraard hechten aan punctualiteit. “Voor KLM is innovatie van groot belang. We zoeken continu naar oplossingen om onze operatie te verbeteren en onze klanten nog beter te bedienen. Met deze samenwerking tussen de Digital Studio, IBM Services en Apple zijn we daar in geslaagd”, zegt Andrea Schmittmann, Vice President Apron Services KLM. “We werkten nauw samen met KLM om een app voor medewerkers te bouwen die services innoveert, de samenwerking tussen medewerkers verbetert en de operationele efficiëntie verhoogt. We zijn er trots op de digitale transformatie van KLM te kunnen ondersteunen”, zegt Lot Keijzer (Global Partner IBM iX).

Alle data op één plek
Voordat een toestel kan vertrekken moet er veel worden gecheckt: zijn bijvoorbeeld de catering en de brandstof aan boord? Zijn alle passagiers met hun bagage aan boord? Is eventuele cargo aan boord? Vóór het bestaan van Appron moest een teamcoördinator hiervoor verschillende IT-systemen checken. Nu verzamelt de app al deze data op één plek op een Ipad. De teamcoördinator ziet in één oogopslag of het vliegtuig kan vertrekken of dat er nog iets of iemand ontbreekt. KLM-shiftleader Patrick van Exel, die mede aan de wieg stond van de app, is enthousiast over deze innovatie. “Het systeem biedt echt een gedegen, real time overzicht van alles wat we moeten weten over het vertrekkende vliegtuig. De app werkt accuraat en snel, ik ben er heel blij mee.” IBM en Apple hebben de app heel bewust samen met de teamcoördinatoren ontwikkeld en geïmplementeerd. De coördinatoren zijn nog steeds betrokken bij de voortgang van de nieuwe functionaliteiten.

© 2019, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Garuda reageert op geruchten over dreiging halveren vluchten AMS

Volgende bericht

Nieuwe voorzitter voor Raad van Commissarissen TUI AG

Auteur

Sharon Evers

Sharon Evers

"De reisbranche is een interessante branche die nooit stilstaat. En dat is precies waar ik van houd. Ik houd van beweging en ben er graag als de kippen bij als er ontwikkelingen voordoen die ik in elke journalistieke vorm met jullie ga delen."