Minister Jeroen Dijsselbloem heeft tegenover Nederlandse media laten weten dat de Fransen vinden dat zowel KLM als Air France hun ‘problemen’ moeten oplossen. “De Franse regering vindt dat beide bedrijven zelf zaken op orde moeten stellen en dat dat niet ten koste van elkaar moet gaan.”

De minister van Financiën liet gisteravond nog in RTL Late Night weten dat het kabinet zich zal verzetten tegen het overhevelen van intercontinentale vluchten van KLM naar Air France. “Daar trekken wij dus echt de streep. We gaan natuurlijk niet toestaan dat de problemen bij Air France worden opgelost door KLM”, aldus de minister, die zich er van bewust was dat de Nederlandse overheid maar weinig invloed heeft als kleine aandeelhouder in KLM. “Een beetje aandelen kopen heeft echt geen zin”, aldus Dijsselbloem. Die optie zou alleen worden toegepast als uiterste noodscenario wanneer KLM ten onder zou dreigen te gaan.

De Franse piloten gaan morgen (zaterdag) in staking, omdat ze tegen kostenbesparingen en bakenverlies zijn. In plaats daarvan zouden er intercontinentale vluchten van KLM, die op dit moment vertrekken vanaf Schiphol, overgeheveld moeten worden naar Parijs met als gevolg minder inkomsten voor KLM, Schiphol, de Nederlandse handel en banen verlies. Vandaag liet Dijsselbloem nog weten dat beide bedrijven moeten besparen op de kosten: “Beide bedrijven zijn te vet. In Nederland zijn daar al afspraken over gemaakt, in Frankrijk moeten daar nog afspraken over worden gemaakt.”

Gisteren kwam naar buiten dat minister Dijsselbloem spoedoverleg wilde met zijn Franse collega. Onderwerp van gesprek: de mogelijke overheveling van vluchten van KLM naar Air France. Erwin Rog, coördinator arbeidsvoorwaarden van De Unie, reageerde hierop bij Een Vandaag. “Het lijkt erop dat we gestraft worden in plaats van dat we beloond worden. Ik wil Pieter Elbers en Jeroen IJselbloem om voor KLM te gaan staan. Ik wil het personeel niet uitdagen om te gaan staken, maar ga in dialoog.”

Arnold Berlage, luchtvaartjournalist, laat in dezelfde uitzending van Een Vandaag weten: “Ik denk dat Air France op Parijs groot wil worden en dat het dan op Schiphol wat kleiner wordt dat zal ze een zorg zijn, maar dat is vanaf het begin af aan al het plan geweest. Daar is uitvoerig voor gewaarschuwd. Alleen dat werd allemaal weggewoven en je ziet wat er nu gebeurd. De vorige staking bij Air France heeft zo’n 500 miljoen euro gekost.

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij KLM werd op 7 oktober 1919 opgericht voor Nederland en haar toenmalige ‘koloniën’. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. Sinds de fusie in 2004 maakt KLM deel uit van de Air France-KLM groep. KLM vormt de kern van de KLM Groep. Van die Groep maken onder meer ook de 100% dochters KLM Cityhopper, transavia.com en Martinair deel uit.