De uitspraak van een KLM-topman dat de airline plannen heeft om passagiers in de toekomst de mogelijkheid te geven om hun buurman/vrouw te kiezen door middel van social media lijkt de lancering van het nieuwe innovatief online ‘experience’ platform op klm.com te overspoelen.

Via het platform, dat de airline 1 december heeft gelanceerd, wil de luchtvaartmaatschappij de consument verleiden om KLM’s producten en diensten te beleven via video, beeld en audio. Door de bewegende beelden op klm.com aan te klikken wordt de klant naar het platform geleid zonder de pagina te verlaten. Met dit platform wil KLM behalve het functioneel informeren van bezoekers op klm.com, hen vooral ook inspireren. Hiermee biedt KLM de bezoeker alvast een “reis vol inspiratie” aan voor vertrek. Op unieke wijze krijgen klanten een voorproefje van de services aan boord (bijvoorbeeld de maaltijd), een kijkje achter de schermen en meer achtergrond over KLM en haar historie. Elk onderdeel van het interactieve platform kan bovendien direct via social media worden gedeeld met vrienden.

Een van de grootste uitdagingen van het toepassen van deze nieuwe techniek lag in het feit dat het platform is vertaald in maar liefst zestien talen en geschikt is gemaakt voor verschillende browsers.