TravelPro publiceerde onlangs de uitslag van het ‘Wat vindt Nederland?-onderzoek’ van televisieprogramma Hart van Nederland na het debacle rondom Thomas Cook waaruit bleek dat 44% de reisbranche/reisorganisaties niet meer vertrouwt. Onder andere Walter Colijn (ZRA bij Travel Counsellors) was het niet eens met de keuze van TravelPro om hierover te berichten: “Kom op zeg TravelPro, ga je nu echt een Hart van Nederland item overnemen?”

In zijn reactie laat Colijn weten: “Dat Linda en Wendy nu bij die zender zitten betekent niet dat ze daar opeens gezaghebbend zijn. Die polletjes zijn er al jaren en weinig representatief. Na het dieselschandaal rijden we nu ineens minder Volkswagen? Na de plofkippenaffaire eten we ineens minder kip? Hou op, ga weg. Dat de reguliere media praat als kip zonder kop weten wij als reisbranche inmiddels wel. Zeker als er weer iets sappigs te melden valt. Maar ik heb en hou hopelijk de reispers hoog in het vaandel. Ik zou zeggen: doe je best.”

De redactie van Hart van Nederland, waar dagelijks ruim 600.000 tot 750.000 mensen naar kijken, laat TravelPro weten het jammer te vinden dat er reisprofessionals zijn die de onderzoeken weinig representatief vinden. “Wij proberen namelijk ons onderzoek zo representatief mogelijk te maken. ‘Wat vindt Nederland’ is het online onderzoekspanel van het programma Hart van Nederland en wordt uitgevoerd door Maurice de Hond. Het Opiniepanel telt ongeveer 30.000 leden, afkomstig uit alle delen van de bevolking en gespreid over het hele land. Wij proberen het elke dag zo representatief mogelijk te maken en hebben dagelijks gemiddeld tussen de 1800 en 3500 respondenten. De uitslagen worden bekendgemaakt via onze vroege en late uitzendingen en via onze website.”

“Als de actualiteit daarom vraagt kunnen wij daardoor aparte groepen in het panel benaderen. Wij kunnen bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdsgroep of sekse van elkaar onderscheiden. Ook kunnen wij zien waar elke respondent vandaan komt”, zo laat de redactie van Hart van Nederland weten. “Voor ons als actualiteitenprogramma is het onderzoek niet alleen een draagvlakmeting die nieuws oplevert of die bijzondere verhalen van deelnemers voor het voetlicht brengt. Het levert ons ook nieuwe journalistieke invalshoeken voor reportages en soms zelfs hele series van reportages. Iets wat Hart van Nederland al jaren doet. Door je deelname telt niet alleen de mening van de meerderheid, maar ook die van de minderheid. De uitslagen van onze onderzoeken zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de laatste Tweede Kamerverkiezingen. Deelnemers krijgen ongeveer één a twee keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen.”

Uit het onderzoek van ‘Wat vindt Nederland’ bleek op de vraag of reizigers bij het boeken van hun vakantie controleren of de reisorganisatie is aangesloten bij SGR dat bijna zeven op de tien deelnemers dit doen. Daarbij zijn 50-plussers (81%) in de meerderheid ten opzichte van jongeren (27%). Het zijn volgens het programma ook vooral de jongeren (onder de 30) die hun vakantie zelf samenstellen. In totaal gaf bijna 60% van de deelnemers aan nog steeds via het reisbureau te boeken.