In het Verenigd Koninkrijk heeft Thomas Cook naar aanleiding van een prijsonderzoek in oktober wijzigingen doorgevoerd in haar online prijzen en via (haar eigen) reisbureaus, dat melden Engelsen vakbladen.

Sommige agenten hebben kritiek op de wijziging van Cook, want zij voelen zich nu gedwongen om kortingen te geven waarmee zij commissie moeten opofferen. De touroperator zegt naar de feedback van agenten te hebben heeft geluisterd voordat hij de beslissing heeft genomen en heeft deze agent-partners deze week geïnformeerd.

Per 19 december jl. heeft Thomas Cook in Nederland de ruimbagage uit het pakket gehaald. Daarmee wil de touroperator hier juist voor een betere transparante en betere vergelijking in de diverse kanalen zorgen die gebruikt worden bij het zoeken en boeken van vliegvakanties.

“Nu steeds meer klanten deals zoeken en online kopen, moeten we concurreren op een gelijk speelveld met andere operators en online reisagenten”, zo heeft Phil Gardner (E-commerce directeur Thomas Cook) laten weten. “Als gevolg hiervan zullen we onze webprijzen verbeteren om ervoor te zorgen dat we onze online klanten de best mogelijke prijs bieden.” Daarmee gaat Cook mee in het model dat al wordt gehanteerd door zowel Jet2holidays als Tui.

Ondertussen is Thomas Cook’s samenwerking met de Expedia Group live op negen markten. In juli was het Expedia-aanbod via Thomas Cook al beschikbaar voor klanten in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland, België, Nederland, Frankrijk en inmiddels ook als bètatest in Duitsland.