Het nieuws rond het faillissement van Oad blijft doorsijpelen, of het nu gaat om de vermeende vriendschapsbanden tussen de curatoren en de nieuwe eigenaren van het busbedrijf of het onbegrip in de markt over de manier waarop het faillissement tot stand is gekomen. Het zal wellicht jaren duren voordat er duidelijkheid is in deze zaak, als de echte waarheid überhaupt wordt gevonden.
Veel partijen roepen om een onderzoek, maar het is standaard dat de curatoren een onderzoek instellen bij een faillissement. En bij een faillissement op deze schaal zal dat zeker een diepgravend onderzoek zijn. Een aantal touroperators zijn ernstig benadeeld en willen de onderste steen boven. Was dit faillissement wel nodig? Er stonden toch ook nog 120 bussen met een waarde van € 12 miljoen? Ze wisten toch al een jaar dat de Rabobank het krediet dat nodig is in de winter niet meer zou geven? Het is toch onwaarschijnlijk dat er geen nieuwe financier gevonden kon worden met voor € 12 miljoen bussen op het parkeerterrein? Allemaal vragen die ons bereikten. Maar zijn het geen krokodillentranen?
Een grote partij als Oad uit de markt, dat was toch de wens van vele touroperators? Nu is die wens uitgekomen en is er forse schade, maar voor deze touroperators naar mijn inziens op de langere termijn meer winst. En waar gehakt wordt vallen spaanders, geen rozen zonder doornen, enzovoorts… De strijd om het marktaandeel Zuid-Afrika, USA, en Thailand is al in volle hevigheid losgebarsten.
Positief onderscheidt zich Sunny Cars, zij hebben de autoboekingen die door de Globe reisbureaus zijn gedaan gegarandeerd. Deze boekingen vielen niet onder de SGR regeling en veel consumenten waren gedupeerd. Geen krokodillentranen, maar de klant centraal gesteld en de problemen opgelost, chapeau! Het leek even of de curatoren aan de Sunny cars actie niet mee wilde werken, maar tot mijn opperste verbazing vernam ik dat het maar niet lukte om de boekingen uit het systeem naar boven te halen, dat verklaart alweer veel.
En nog even voor de duidelijk de Wiki uitleg van krokodillentranen erbij gezocht; krokodillentranen (huilen) is een uitdrukking die verwijst naar geveinsde tranen, tranen van gehuichelde smart of gespeeld berouw. Dit verwijst naar de huichelachtige tranen van een krokodil tijdens het opeten van een prooi.
PS: wie de schoen past, trekt hem aan..
Tom van Apeldoorn
T.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl
3 reacties
Klopt Fred! Die cijfers zijn ook niet best en zelfs zorgwekkend en dat heeft oa met het consumentenvertrouwen in de reisbranche te maken. En cijfers van 3 weken na zo’n mokerslag zijn moeilijk vergelijken met wat ‘normaal’ zou zijn. Ik zeg ook niet dat er geen schade wordt geleden, de omvang is enorm en het is erg treurig dat velen er onder lijden. Ik wil alleen aangeven dat de grote jongens door hun miljoenen schade niet enigen zijn en dat ze hebben meegewerkt aan elkaar kapot maken. Ook Oad heeft daaraan meegewerkt. En als je iemand kapot wil hebben dan zul je daar enerzijds de prijs voor moeten betalen maar je weet dan ook dat je op lange termijn toch ook je vruchten kan plukken. Die 80.000 passagiers op jaarbasis gaan niet allemaal thuis zitten.
@JE: Extra omzet? zie de GfK-cijfers van de afgelopen weken. Overduidelijk is dat er veel meer omzet verdwenen / weggevallen is (bij de bij de GfK aangesloten partijen) dan wat Oad normaal gesproken geboekt zou hebben. En dat in een periode dat er al heel veel druk is op de resultaten. Dit faillisement heeft de gehele branche veel schade toegebracht, in directe en indirecte zin. Laten we hopen dat dit van zeer korte duur is.
Helemaal mee eens! Eerst elkaar proberen kapot te maken, vechten om de eerste plek.. Tja dan is het logisch dat de schade hoog is. Maar er wordt niet verteld hoeveel extra omzet er is verkregen door de nieuwe verdeling van klanten. Ik denk overigens dat procentueel gezien de kleinere leveranciers grotere schade hebben!