Vliegveld Lelystad wordt naast Schiphol definitief de tweede luchthaven van Nederland. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu besloten, meldt RTL Nieuws op basis van bronnen.

De landingsbanen van Lelystad Airport worden verlengd en komt er een nieuwe terminal. Die uitbreidingen zijn nodig om een groot deel van het vliegverkeer dat niet meer kan landen op Schiphol op te vangen. Lelystad Airport moet op termijn jaarlijks zo’n 45.000 vluchten overnemen van Schiphol. Hiermee wordt de luchthaven groter dan het snel groeiende Eindhoven Airport, de huidige tweede luchthaven van Nederland.

Schiphol zit naar verwachting in 2018 aan het maximum van 510.000 vluchten. Om de omgeving rond Schiphol te ontzien, is afgesproken dat het aantal vluchten per jaar dat getal niet mag overstijgen. Schiphol wil ook ruimte overhouden voor de groei van zijn functie als overstapstation voor KLM en zijn partners. Het vernieuwde Lelystad Airport moet in 2018 operationeel zijn. Daarna volgt een opstartperiode van zo’n vijf jaar.