‘Zeg uh, heb jij dat nieuwe dingetje bij receptie al eens goed bekeken? Die kleine blonde? Dat uitzendkrachtje. Zo…’

De intro van deze column komt uit een televisie-uitzending van zo’n twintig jaar geleden genaamd ‘Vakantieplannen’ die ik laatst weer eens zag. Wordt er in de reisbranche nog zo gepraat, over ‘een dingetje’ bij de receptie?! Zouden de makers de dingen die ze toen zo zeiden in de uitzending vandaag de dag ook nog zo zeggen? Voor je het weet heb je een felle discussie veroorzaakt door iets wat je hebt gezegd, gedaan of geschreven. Soms zou je dan wensen dat je terug kon in de tijd om het allemaal terug te draaien.

De discussies (over veranderingen) in de reisbranche worden steeds scherper, botter en vaker in het openbaar (lees ‘social media’) gevoerd. Vooral op social media. Is dat een goede plek of kan je een discussie het beste telefonisch of face to face bespreken om misverstanden te voorkomen? Zouden de discussies ook impact hebben als ze niet in het openbaar worden gevoerd, maar alleen telefonisch of face to face?

Discussies over commissie- en/of merkveranderingen. Of wat te denken van de discussies over de reisadviseur en ZRA’s, het gekibbel over hoelang touroperators het überhaupt nog uithouden nu retailers en consumenten makkelijk zelf kunnen samenstellen, de discussie over partijen die miljoenen investeren zonder te weten of ze winst gaan behalen en daarmee de markt kapot zouden maken (zonder waaghalzen is het ook saai) en last but not least de discussie over de positie van de vrouw in de branche. Inkooporganisaties: welke, ooit zo krachtige inkooporganisaties, gaan er overleven? En reisbureaus verkopen: omdat je geen andere uitweg ziet of…? Vliegschaamte? Vliegen voor een lang weekendje shoppen in NYC of om anderhalve dag naar sprekers te luisteren in Belfast blijft een eigen keuze. Het zijn slechts enkele van de vele punten waarover met de tijdgeest van vandaag de dag wordt gediscussieerd. Denken we over twintig jaar: twintig jaar geleden werd er ook al over gediscussieerd of zouden er daadwerkelijk dingen veranderen? Of denken we over twintig jaar: konden we maar ‘back to the future’? Als die kans bestond, zou jij dan iets willen veranderen (wat in het verleden is voorgevallen) in de reisbranche?

Nog even terugkomend op de intro. In de tijd dat dit werd uitgezonden, is er zeker keihard om gelachen. Zouden de makers het anders hebben aangepakt als ze terug konden in de tijd? Denk het niet en het was ook satire. Vandaag vinden we al helemaal dat je alles in het kader van vrijheid van meningsuiting moet kunnen zeggen. De uitzending is overigens zeker voor reisprofessionals natuurlijk een aanradertje wat mij betreft. Even zoeken op ‘Jiskefet vakantieplannen’ met prachtige gesprekken over naakt rondbanjeren op de naturistencamping, bergbeklimmen, enzovoorts. Mét juffrouw Jannie, Edgar, Jos en Van Binsbergen!

Ik ben benieuwd welke briljante tips voor de toekomst de lullo’s tijdens het ANVR-Congres in Belfast allemaal meekrijgen, zodat we in de toekomst niet ‘back to the future’ hoeven om ingrijpende beslissingen te herstellen. En nu niet opeens allemaal anders naar ‘het dingetje’ bij de receptie gaan kijken. Had ik deze column maar nooit geschreven.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl