BlogSharon Evers

Maken of breken

Een review is voor veel mensen een sneak preview. Van tevoren even checken of dat ene appartement met uitzicht op zee wel wat is? Ligt het hotel echt vijf minuten lopen vanaf het centrum of juist naast een rumoerige uitgaansgelegenheid? Worden je kinderen daadwerkelijk elke dag professioneel vermaakt of hangen ze na een dag jengelend over elkaar heen? Zien de zwembaden er echt aantrekkelijk uit of kunnen die glijbanen een onderhoudsbeurt gebruiken? En dan het eten, smaakt het naar meer of bel je de dokter alvast voor een misschien op te lopen voedselvergiftiging?

Dan is het toch handig dat mensen antwoord geven op dit soort vragen. In geuren en kleuren vertellen talloze ‘ervaringsdeskundigen’ maar al te graag over hun verblijf op die ene accommodatie. Om de proef op de som te nemen, las ik de reviews van een door mij prima bevonden hotel op Tenerife. De cijfers gingen van een negen naar een drie en alles wat daar tussenin zit. Nogal uiteenlopend dus. De een vindt het eten geweldig en de ander trekt zijn neus er voor op. De een houdt wel van een verfrissende duik in het zwembad, terwijl de ander het maar koud vindt.

Afgelopen zomer werd mijn aandacht door een reisspecialist getrokken. Hij verbleef op dat moment samen met familie en vrienden op een camping in Italië. Niets aan de hand, zou je zeggen. Totdat hij ter plekke op een recensie stuitte die door – laten we hem Peter noemen – was geschreven. De vriendengroep werd als een stelletje aso’s bestempeld die de camping ter plekke zou terroriseren. Au! Die kwam binnen als donderslag bij heldere hemel. Niets van waar, aldus de reisspecialist. Maar wel de moeite waard om eens af te vragen hoe op waarheid berust zo’n review is?

Zoveel mensen, zoveel wensen én meningen. Hoe serieus moet je die reviews dan nemen? En wie houdt er controle op? En kan een hele negatieve review een acco breken? En hoe echt is die negatieve mening? Is het niet toevallig de eigenaar van het nabijgelegen hotel dat zich uiterst onvriendelijk uit over zijn concurrent? Of als de acco er in het echt net zo bekaaid van afkomt, trekt de hotelier dan geen blik kennissen open om dat gemiddelde cijfer online eens flink op te krikken? En hoe belangrijk zijn deze reviews voor het reisbureau? Dat zou ik weleens willen weten. Vertrouw jij er blind op of hoe doe jij het?

Laat je het me weten?

Sharon Evers
sharon@travelpro.nl

Deel dit...
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Reageer met Facebook:

Reacties:

1 Comment

  1. Melanie
    20 oktober 2017 at 18:00 — Beantwoorden

    Reviews zijn verre van objectief, inderdaad je maakt wat email adressen aan en kunt een hotel/restaurant/winkel maken of breken. Echter wij kunnen er in het reisbureau niet om heen, onder een beoordeling van een 8 willen de meeste mensen het niet meer.. Er wordt echt veel te veel waarde aan gehecht door de consument . Ik verlang vaak terug naar de tijd van de toeristiek…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorige bericht

Lees TravelPro #42 van 20 oktober online

Volgende bericht

Meld je aan voor de webinar van Thomas Cook & win!

Auteur

Sharon Evers

Sharon Evers

"De reisbranche is een interessante branche die nooit stilstaat. En dat is precies waar ik van houd. Ik houd van beweging en ben er graag als de kippen bij als er ontwikkelingen voordoen die ik in elke journalistieke vorm met jullie ga delen."