“Je ziet duidelijk dat doordat het kostenverschil tussen directe verkoop en reisbureauverkoop kleiner is geworden, dat dat meer ruimte geeft om te verkopen via de retail”, dat zegt Steven van der Heijden (CEO Corendon) in TravelPro #43 die vandaag is verschenen.

Van der Heijden: “Het geeft een nieuwe impuls aan de verkoop van pakketreizen in het reisbureau. Als het verschil 7% a 8% was gebleven dan was er inmiddels geen traditionele reisretailer meer overgebleven, daar ben ik van overtuigd”. Hij laat bovendien weten te denken dat er langzaam een evenwicht in kosten en toegevoegde waarde per boekingskanaal ontstaat. “En slimme reisagenten kunnen daar dus nog een goede boterham verdienen als ze daar efficiënt mee omgaan.”

Met name online verkopen is volgens Van der Heijden duurder geworden. “En de gemiddelde reisbureaucommissie is gedaald. Dus het zit nu dichterbij elkaar. Vroeger was het verschil zo’n 7% a 8%, maar dat is inmiddels denk ik zo’n 2% tot 4%, afhankelijk van de producten, reissommen en dergelijke. Dat het verschil lager is geworden is heel belangrijk, maar zelfs als het maar 3% is en je verkoopt eenderde van je omzet via de retail dan heeft dat nog steeds een 1% verhogend effect op het geheel. En 1% in een markt waarin een consument om 10 euro prijsverschil bij de concurrent boekt, is toch veel geld. Lees hier het uitgebreide artikel.