Nieuws

Melieste (ACSI): “De Duitsers hebben ons gered“

Deel dit artikel

Pieter Melieste werkt ondertussen drieënhalf jaar als Manager Touroperating bij de campingspecialist ACSI waar hij verantwoordelijk is voor de labels Suncamp, SunLodge en ACSI Kampeerreizen. TravelPro sprak hem op kantoor in Andelst.

Je bent Manager Touroperating, hoe ziet je dag eruit?
“Van de drie labels (Suncamp, SunLodge en ACSI Kampeerreizen) zijn de rondreizen met eigen camper of caravan onder andere te zien in het televisieprogramma ‘We zijn er bijna!’ van Omroep MAX. Deze tak heeft door de coronacrisis de zwaarste klappen gehad met alleen een voor- en najaarsprogramma. Het zijn rondreizen met reisleider en excursies. Dat kan ver weg zijn, zoals Turkije of Georgië, maar ook een rondje thematisch Frankrijk. Het gaat om zo’n 45 reizen op meerdere data die we op de Nederlandse en Duitse markt verkopen. Het gaat om traditioneel touroperating waar ik verantwoordelijk voor ben. Ik verwacht er wel weer een ontzettend grote groei in, want heel veel mensen hebben recent een (tweedehands) camper/caravan gekocht. Ze zijn niet aan te slepen. Corona schaadt ons, maar brengt ons wellicht ook wat. Daarnaast Suncamp. Dat zijn de 300 topcampings voor families van de 10.000 campings die we jaarlijks met ACSI bezoeken. Dat hoeven niet per se vier- of vijfsterrencampings te zijn. Daar kunnen klanten een kampeerplaats boeken, maar ook een stacaravan of glampingtent van de camping zelf of van andere aanbieders. Denk aan Vacanceselect, Rent a Tent, Vodatent, Siblu enzovoorts. Het aanbod gaat via achterliggende connecties naar de systemen. Eigenlijk is Suncamp een Bol.com-achtig systeem. Sunlodge is de derde tak en dat zijn accommodaties in eigen beheer. Deze zijn op 35 campings te vinden. Het is ons huismerk en we proberen ons te onderscheiden door de bovenkant van de markt te zoeken. Onze eigenaar, Ramon van Reine, kiest het liefst voor comfort, luxe en kwaliteit met misschien iets minder rendementen, maar waarbij hij wel achter het product kan staan. Zoals, teakhouten meubilair in plaats van plastic stoeltjes en altijd een overdekt terras. Ook bij de glamping-tenten zie je luxere versies. Het kan theoretisch zo zijn dat je op Suncamp onze eigen eenheden van Sunlogde ziet, die dan zeg maar op ooghoogte staan, maar waar ook accommodaties van andere organisaties staan.”

Hoe controleren je de kwaliteit van het aanbod?
“Wij hebben circa 350 inspecteurs die ieder jaar 10.000 campings bezoeken en feitelijk onze ‘touristiek’ maken. Daardoor hebben wij nooit met verouderde content te maken. Het zijn mensen met een eigen caravan die op vakantie gaan en daarnaast voor ons 30 tot 40 campings inspecteren en mediacontracten afsluiten waarmee ze iets extra’s verdienen. Die bakken met content, die kwalitatief erg goed is, wordt bij ons op kantoor verzameld.”

Hoe gaat het met de tv-serie ‘We zijn er bijna!’?
“De serie van twee jaar geleden wordt nu herhaald en heeft 1,8 miljoen kijkers.”

Lees meer in TravelPro 30 van 30 juli 2021.


Deel dit artikel

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Roadtrip mit Polizei

Volgende bericht

Untamed Travelling komt met studiereis Estland

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.