We staan weer eens lekker voor paal met zijn allen. Hopelijk is, als u dit leest, één en ander opgelost. Maar het is van de gekken. Het aanzien van de branche krijgt een flinke deuk door de belachelijke gang van zaken rondom het reizen naar Egypte. Even een opsomming van de tragedie in Egypte.

Allereerst neemt de hele wereld maar even aan dat het neergestorte toestel wel slecht onderhouden zal zijn, want het is tenslotte Russisch…? Al snel lijkt het om een bom te gaan, naar men aanneemt aan boord gesmokkeld op de luchthaven van Sharm El Sheikh. Geen vreemde veronderstelling. De veiligheidssituatie aldaar is zeker niet optimaal.

BuZa (Het Ministerie van Buitenlandse Zaken) waarschuwt er op los. De luchthaven van Sharm is onveilig, maar Sharm El Sheik zelf is prima te doen? Je kan gewoon naar de  rest van Egypte behalve Caïro en dan wel met alleen handbagage. Wat een verschrikkelijke flauwekul is dit! Dus lekker een weekje in de zon met drie t-shirts twee zwembroeken, shampoo enzovoorts kopen we daar ter plekke wel. Volgens mij weet BuZa het ook even niet meer.

En wat doen verschillende touroperators? Zolang BuZa geen negatief reisadvies afgeeft, wordt de schade niet gedekt door het Calamiteitenfonds, dus vliegt men gewoon door!Dan maar op vakantie met alleen handbagage. Ik denk dat wij als branche onszelf hier mee te kijk zetten. Corendon is hier de uitzondering, maar of die actie de imagoschade in de branche kan beperken, betwijfel ik ten zeerste.

Gewoon stoppen met Egypte tot de zaken daar weer op orde zijn en de veiligheid van de klant gegarandeerd kan worden, dat is de enige en voor Egypte verschrikkelijke optie.
BuZa schrijft onder meer, dat er een verhoogd risico is op terroristische aanslagen, onder meer op buitenlanders en buitenlandse doelen. Vermijd gebouwen van de overheid en plaatsen waar veel buitenlanders komen. Hoe dan? U bent daar zelf een buitenlander???

En de klant die dit leest en waarvoor omboeken te duur is, wensen wij als reisbranche een ‘prettige vakantie’. Kamervragen worden er zelfs al gesteld, en eerlijk gezegd reken ik erop dat als deze uitgave bij u op de mat ligt deze situatie geschiedenis is, maar de imagoschade is er al ruimschoots. Ik ga even flipperen in het hok, moet de frustratie even botvieren op de flipperkast.

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl