Arjen LutgendorffBlogNieuws

Naakte reisagent

Laat een aanbieder van naturistenvakanties aan het woord en je krijgt een hele zaal reisagenten aan het giechelen. Maar hoeveel reisprofessionals moeten binnenkort met de billen bloot?!

Overigens benieuwd wie er mee zouden gaan op een dergelijke studiereis, nu het studiereizenaanbod niet overhoudt. Ik hoor de reisagent uit Friesland al roepen: ‘t feest kin beginne.’ En de dames uit Tilburg: ‘Ze hòn niks op òf aon.’

Maar of we nu willen of niet, de tijd begint er weer aan te komen dat reisagenten met de billen bloot moeten. De dagen dat men erachter gaat komen hoe de zomer nu echt heeft gedraaid dankzij of ondanks een bomvolle balie/agenda.

‘Bloot slaat dood’ is het gezegde dat wellicht van toepassing zal zijn voor de komende weken, want de omstandigheden zullen veel partijen ertoe dwingen om keuzes te gaan maken.

Tijdens de Thomas Cook Zomerborrel vroegen reisagenten niet alleen de medewerkers van de touroperator en haar partners het hemd van het lijf, maar ook elkaar. Iedereen was nieuwsgierig hoe het bij de anderen loopt met de boekingen. En dat verschilde nogal.

Waar ik altijd hoor dat iedereen altijd maar zegt dat het goed gaat, was dat nu in ieder geval niet het geval. ITAC-voorzitter Leo van der Hoeven was er enkele weken geleden al open over. Meer omzet, maar de winst bleef gelijk.

Natuurlijk zijn er genoeg ondernemers die ze ‘nie bloot krabbe’, maar ik sprak opvallend veel reisagenten die vertelden dat de telefoon opvallend stil was. En dat in de periode dat de last minutes toch geboekt moeten worden.

Maar wat wil je met het zomerse weer van de afgelopen dagen. Vrouwen bloot, handel dood. Ik hoop maar dat het meevalt met het aantal retailers die hun billen branden en binnenkort op de blaren zitten.

Misschien toch het voorbeeld volgen van de reisagent die lachend antwoordde op de vraag hoe hij in hemelsnaam zulke goede resultaten wist te boeken: ‘Ik werk in mijn nakie’, waar hij aan toevoegde dat de klanten van het reisbureau voor de dames kwamen en niet voor de naam die boven de ingang van het reisbureau stond.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Deel dit...
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Oprichting easyJet Europe dichtbij

Volgende bericht

Israël: aanslag Jeruzalem, recordaantal toeristen

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.