Een zelfstandig reisagent vertelde me laatst dat zij de deur heeft dichtgegooid voor klanten die simpelweg een weekje naar de Spaanse costa’s willen of een last minute-vakantie naar de Turkse Riviera. Er viel volgens haar geen droog brood mee te verdienen.

Maar wat ligt er dan op de plank bij al die retailers en hun medewerkers die het verkopen van pakketreizen als hun core business rekenen? Om te overleven in deze wereld moet er verder worden gedacht, dat weet natuurlijk iedereen. Maar hoe belangrijk is een retailer nou écht voor een van de grootste touroperators van het land? Of ligt de focus toch stiekem puur bij de directe klant?

Een voorbeeld: om de haverklap krijg ik een melding dat er ‘iets’ gebeurt op de Facebook-pagina van Thomas Cook. En dat ‘iets’ is nog eens zacht uitgedrukt, als ik wil kan ik er eens goed voor gaan zitten en me laten vermaken door alle mopperende post, want jongens wat regent het klachten. Kort en vriendelijk samengevat: het maken van een boeking gaat niet zo makkelijk en snel in het betreffende systeem als de reisagent zou willen. Volgens insiders zou het systeem een stuk minder goed werken dan dat van de directe klant.

Level playing field gaat uiteraard niet alleen op prijs, maar zou ook moeten gelden voor de boekbaarheid van het product. Vooral als je kijkt naar de positie van Thomas Cook in de markt en het gegoochel van die andere grote touroperator en hun commissies. Want als ik een reisagent zou zijn en het maken van een boeking zou zoveel ergernissen opwekken, dan wist ik het wel. Dan maar een paar procent minder bij TUI aan het einde van de rit.

En voor die reisagenten die sowieso geen heil meer zien in het verkopen van simpele pakketreizen, misschien is het boeken van een vakantie naar Mars de oplossing. Dat schijnt binnenkort te kunnen. Tesla-topman Elon Musk wil namelijk met zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX naar Mars om daar een menselijke kolonie te stichten. Of om nog een stap verder te zetten: misschien zitten ze daar nog verlegen om een goede retailer en touroperator?

Sharon Evers
sharon@travelpro.nl