Afgelopen weekend zijn enkele tientallen mensen teruggekomen van Kos. Deels omdat hun hotel (Continental Palace) niet meer veilig was om te verblijven en er geen alternatief hotel gevonden kon worden op dit moment (dit door de drukte van het hoogseizoen) en deels omdat mensen dusdanig angstig waren dat zij niet langer op het eiland wilden blijven.

Zaterdag is een speciale vlucht ingezet die Duitse, Belgische en Nederlandse gasten van Thomas Cook/Neckermann heeft opgehaald en naar de luchthaven in Frankfurt gebracht. Daar zijn zij opgevangen door twee collega’s van het Special Assistance team die hen met een touringcar heeft terug begeleid naar Nederland.

Geen extra kosten
Ook zondag waren er tientallen stoelen beschikbaar op de middagvlucht waardoor een aantal gasten eerder terug kon komen. Ondanks dat het een eigen keuze is van mensen die niet in Continental Palace verbleven zijn er geen extra kosten berekend voor deze terugvlucht. Op de vlucht zijn twee collega’s van het Special Assistance team meegevlogen om mensen hulp en ondersteuning te bieden. Er worden nog naschokken voorspeld op het eiland waardoor wij constant in contact staan met de vakantiebestemming om de situatie te blijven volgen. Vooralsnog zijn er na zaterdag geen naschokken meer waargenomen.

Op dit moment zijn de Grieken hard aan het werk om alles op te ruimen en te repareren. Het centrum van Kos stad is sinds gisteren weer voor een groot deel in tact en opgeruimd waardoor winkeltjes, bars en restaurants geopend zijn. Het overgrote deel van onze gasten (1250 Nederlanders verblijven op dit moment met Neckermann op het eiland) geeft aan weer van hun vakantie te genieten.

Kosteloos omboeken
Mensen die vóór 1 augustus naar Kos vertrekken krijgen de mogelijkheid om kosteloos om te boeken naar een andere vakantiebestemming waarbij de eventuele meerprijs bijbetaald moet worden. Er komen op dit moment aardig wat telefoontjes binnen van mensen die met onze collega’s van het Customer Contact Center willen kijken naar mogelijkheden.