Voor sommige Nederlanders gaat de liefde voor het voetbal wel erg ver. Zij zijn zelfs bereid hun vlucht te missen om Nederland in de halve of hele finale van het WK voetbal te zien spelen. Dat blijkt uit representatief onderzoek van Panel Wizard in opdracht van luchtvaartmaatschappij easyJet. Daarnaast zorgt een groot gedeelte van de Nederlanders die tijdens het WK op vakantie zijn ervoor dat ze op hun bestemming geen glimp van het Nederlands elftal hoeven te missen door er zeker van te zijn dat er een televisie of groot scherm aanwezig is.
 
Terwijl de oranje gekte langzaam bezit neemt van Nederland, neemt de voetbalgekte ook langzaam maar zeker bezit van de Nederlanders. Zo geeft eenvijfde van de Nederlanders aan dat het WK de vakantieplannen beïnvloedt. Vooral bij jongeren is dit het geval. Zo plande 20 procent van de jongeren hun vakantie bewust om het WK heen om op die manier alle wedstrijden van het Nederlands elftal te kunnen volgen. Maar ook de Nederlandse man had dit jaar – met het WK in het achterhoofd – meer invloed op de vakantieplannen dan anders. Vooral mannen die parttime werken (30%) hielden zich bezig met het tijdstip van de vakantie en de vakantiebestemming om het WK te kunnen volgen.
 
Televisie aan op vakantie
Ook bij de Nederlanders die wél voor een vakantie tijdens het WK kiezen, houdt 16% op de één of andere manier rekening met het voetbal kampioenschap. Zo kiezen zij bewust een vakantiebestemming uit waar zich veel Nederlanders bevinden om samen het Oranjegevoel te beleven. Of zorgen zij ervoor dat er een televisie of groot scherm aanwezig is op de vakantielocatie. De Nederlander gaat ook liever met de eigen partner of het gezin op vakantie (68%) tijdens het WK dan voetbalvrienden (3%).
 
Feest in eigen land
Bij Nederlanders staat het Oranjefeest na de WK winst van het Nederlands elftal in 1988 nog op het netvlies gebrand. Zo geeft een vijfde van de Nederlanders aan absoluut in eigen land te willen zijn als Nederland het WK wint. Vooral jongeren willen het feest in eigen land niet missen (36%). Voor sommigen gaat de liefde voor het voetbal zelfs zo ver dat ze overwegen om een vakantievlucht te missen om het Nederlands elftal in de halve finale of finale te zien spelen (6%).
 
De cijfers
Het onderzoek is uitgevoerd onder 500 anonieme respondenten. Qua geslacht zijn de ondervraagden eerlijk verdeeld (50,8 procent mannen en 49,2 procent vrouwen). De respondenten zijn ook qua leeftijd evenredig verdeeld. De ondervraagden waren tussen de 16 jaar en 60 + oud.