Kort voor de landing op de luchthaven van de Libische hoofdstad Tripoli is vanochtend vroeg een toestel van Afriqiyah Airways (een Airbus 330) met vluchtnummer 8U771 gecrasht. Volgens de laatste berichten zijn er 62 Nederlanders omgekomen die via onder andere Kras en Stip Reizen een reis hadden geboekt. Er is ook bekend gemaakt dat een Nederlands kind de crash heeft overleefd. In totaal waren er 93 passagiers en elf bemanningsleden aan boord. Politieke partijen schorten campagne tot nader moment op in verband met de vliegramp in Tripoli. Meer informatie volgt (zie ook ‘Film van de Dag‘).
Weet je meer? Laat dan hieronder een reactie achter!
Kras.nl
Kras.nl meldt het volgende (laatste check om 13.00 uur): Vanochtend is een toestel van Afriqiyah Airways bij de luchthaven van Tripoli verongelukt. Aan boord van het toestel zaten gasten van KRAS.NL. Er is op dit moment nog geen verdere informatie bekend. U kunt contact opnemen met de ANWB Alarmcentrale via telefoonnummer 088-2692112.
Stip Reizen
Fred Verlinden, Managing Director Stip Reizen, laat op stipreizen.nl weten voor opvang te zorgen voor alle betrokkenen die aanwezig zijn op de luchthaven Düsseldorf. Ook Stip Reizen wijst op het telefoonnummer van de ANWB Alarmcentral (088-2692112).
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Familieleden en bekenden die zich bezorgd maken kunnen bellen met het ministerie van Buitenlandse Zaken: 070-3487770. Op het ministerie is een crisisteam geformeerd. Vertegenwoordigers van de ambassade zijn ter plaatse en proberen zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen over de situatie.
Statements
Afriqiyah Airways
Verdere verklaringen worden door Afriqiyah Airways op de officiële website van de airline geplaatst, www.afriqiyah.aero.
Informatie Afriqiyah Airways
Voor meer informatie is Afriqiyah Airways bereikbaar op het volgende telefoonnummer: + 44 203 3552 737.
9 reacties
@Annie, compleet belachelijk inderdaad wat zij hebben uitgespookt met dat telefonische interview met een jongetje wat in zijn eentje in een ziekenhuis op intensive care ligt in het buitenland.
Ik denk dat Julius hiervan geleerd heeft. Ook al heeft hij de helft gezegd van wat er stond dan nog was het niet verstandig. Leermoment. Schat zo in dat hij er zelf ook van is geschrokken.
Waarom reageert iedereen zo fel op een artikel in een krant, die op datzelfde moment met groot vertoon verslag doet van een “toevallig’ telefoongesprek met Ruben? Sensatie en verkoopcijfers zijn waarschijnlijk het enige wat er telt voor de Telegraaf. Dat ze een interview met Julius te Haar dan ook nog maar even iets anders gaan weergeven, zodat het verhaal net iets smeuïger overkomt, dat past precies in hun straatje. Ik kan me tenminste niet aan die indruk onttrekken en met een beetje goede wil, zou ieder weldenkend mens op een zelfde gedachte kunnen komen. Iedereen weet dat je je met dit soort uitspraken, de woede van heel Nederland op de hals haalt. Kan me niet voorstellen dat OAD’s directeur zich dat niet zou realiseren en daarom denk ik, dat zijn woorden net even iets anders zijn weergegeven dan hij ze gezegd heeft.
Wat was eigenlijk de reden dat OAD destijds met Onur Air in zee ging?
Geef svp geen antwoord op deze vraag, deze discussie moeten we helemaal niet voeren.
Wat nu past is een bescheiden opstelling en rust en respect naar de familie en betrokkenen van de personen die zijn omgekomen.
Laat de onderzoekers eerst eens zorgvuldig hun werk doen.
Jammer dat er via de media met modder moet worden gegooit. Niet netjes. Natuurlijk kan je deze discussie eens onder elkaar voeren en gezamelijk afvragen of prijs de ultieme weg is die we moeten bewandelen.
Wat mij wel opvalt is dat verschillende bedrijven zoals TUI een uitgebreid millieu beleid voeren en allerlei leveranciers houden aan MVO. Een goed doel op zich met in de nabije toekomst ook zeker genoeg commerciele kansen. Het strookt m.i. alleen niet om dan een contract aan te gaan met een luchtvaartmaatschappij welke eigendom is van een dictatuur.
Wellicht is dat wel een discussie waard?
Niet heel erg chique om vanuit Holten zo te reageren. Tuurlijk speelt prijs een rol in onze branche, maar koppel dit niet gelijk aan deze ramp…. Getuigt ook niet van enige respect naar de collega’s in de reisbranche… Kras en Stip zullen hier inderdaad niet blij mee zijn… en andere collega’s ook niet….
Idd, Ter Haar schijnt zelf ook wel degelijk contacten te hebben met airlines die hun vliegtuigen slecht onderhouden.
https://www.mobypicture.com/user/nieuws247/view/6543474
Julius ter Haar gaat nu even de mist in. Geen goede timing en ook voorbarig. Stel dat blijkt dat het om een aanslag ging na onderzoek…
https://www.telegraaf.nl/binnenland/6709333/___Goedkope_vliegreis_is_groot_risico___.html?sn=binnenland,buitenland
Afgrijselijk….
Ik wens alle nabestaanden en betrokkenen erg veel sterkte toe.