In opdracht van Avis Budget EMEA Ltd is er onderzoek gedaan naar de vakantieplannen van de Nederlanders in 2012. Maar liefst 69% van de 2.500 ondervraagden verwacht gedurende de eerste zes maanden van dit jaar op vakantie te gaan. De groei is vooral te danken aan jonge reizigers in de leeftijd van achttien tot 24 jaar; waarvan 26% verwacht meer te reizen in 2012 dan in 2011. De trend die uit het Avis onderzoek naar voren komt, toont een positieve groei aan in de toeristenindustrie en een versterking van het consumentenvertrouwen in het hele land. Onder de respondenten blijven, net zoals in 2011, de stedentrips populair. De reiziger gaat graag op ontdekkingstocht naar onbekende steden en culturen. ,,Wij zien een bijzondere interesse in het verkennen van nieuwe en opwindende bestemmingen, waaronder Oost-Europa’’, aldus Erik Groen, Managing Director Avis Budget Nederland.

Niet geheel onverwacht blijkt dat de meeste Nederlanders hun vakantie vooral online boeken. Van de jongeren tussen de 18 tot 24 jaar maakt 8% gebruik van social media bij het boeken van hun reis. De reisbranche speelt hierop in door haar diensten online aan te bieden. Ook tijdens de vakantie wil 79% van de vakantiegangers toegang hebben tot het internet; voor maar liefst 13% is dit zelfs een absolute must.

Foto: flickr.com/slideshow bob