De internationale ontwikkelingen volgen elkaar snel op in de toeristische branche. Het is de zorg van NHTV Breda om studenten aan de Academie voor toerisme op te leiden die deze ontwikkelingen begrijpen en daarop anticiperen. Alleen dan kunnen zij straks als succesvolle, creatieve en innovatieve professionals in de branche aan de slag. Om die reden heeft de NHTV, in nauwe samenwerking met relaties, het afgelopen jaar hard gewerkt aan de vernieuwing van de hbo, bacheloropleiding toerisme. De verbinding met het werkveld wordt in het nieuwe curriculum sterker en bovendien flexibeler. Daarbij wordt nog meer ingezet op digitalisering en e-business.

De herziening van het portfolio leidt ertoe dat de bestaande vierjarige opleidingen Management toerisme (HTRO) en Functiegerichte Bachelor in Toerisme en Recreatie (FBTR) vanaf studiejaar 2016-2017 geleidelijk samen gaan in één nieuwe opleiding onder de naam Management toerisme. De Engelstalige variant van de opleiding is International Tourism Management.
De nieuwe opleiding kent vier specialisaties: Tourism & Travel Industry Management (NL/EN), Entrepreneurship in Recreation & Hospitality (NL/EN), Tourism Destination Management (NL/EN), Attractions & Theme Parks Management (EN)

Het blijft daarnaast mogelijk bij de Academie voor toerisme van NHTV een Nederlandstalige Associate degree (Ad) in toerisme te behalen (2 jaar). Voor vwo’ers biedt de Academie de universitaire opleiding Bachelor of Science in Tourism aan. Ook kunnen zij ervoor kiezen de hbo bacheloropleiding in 3 jaar af te ronden, een mogelijkheid die ook aan mbo’ers wordt geboden. Ook in het nieuwe curriculum blijft een praktijkstage een onderdeel van alle studieprogramma’s.
Daarnaast ontstaan meer mogelijkheden tot samenwerking met het bedrijfsleven.