De nieuwe campagne ‘Don’t Look away’ om kindersekstoerisme te bestrijden, is gisteren op Schiphol gelanceerd door Ard van der Steur, minister van Veiligheid en Justitie. De campagne, waar ook reisbrancheorganisatie ANVR samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen aan meewerkt, wil reizigers aansporen om signalen van kindermisbruik te herkennen en verdachte situaties te melden. Met deze campagne sluit Nederland aan bij de Europese Don’t look away- campagne, zodat internationaal en grenzeloos kan worden opgetreden.

Minister van der Steur benadrukte meerdere malen dat juist de reisondernemingen, toeristen, zakenreizigers en personen die in het buitenland werken onmisbare ‘ogen en oren’ zijn voor de politie en justitie bij de bestrijding van kindersekstoerisme. Van der Steur onthulde de nieuwe campagneposter en riep reizigers op niet weg te kijken bij het zien van seksuele uitbuiting van kinderen, maar het lokaal of bij terugkomst in Nederland te melden.

De ANVR werkt, samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen, al sinds 1995 aan het vergroten van het bewustzijn bij reisondernemingen en reizigers met betrekking tot dit fenomeen. De laatste jaren werkt de reisbranche nauw samen met de Koninklijke Marechaussee (Kmar), het ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie, het meldpunt kinderporno, ECPAT, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl. Door middel van de campagne wil de ANVR, samen met alle partners meer bewustzijn en bekendheid creëren bij de branche en de reizigers. Op die manier kan, aldus de minister “kindersekstoerisme de kop ingedrukt worden”.

De ANVR draagt haar steentje bij in de strijd tegen het kindersekstoerisme door het onder andere mogelijk te maken dat ANVR-reisondernemingen, die zich uiteraard niet mogen inlaten met reizen die kinderprostitutie ten doel hebben, contracten met hotels direct kunnen opzeggen als zij constateren dat hotels gasten de gelegenheid geven zich in te laten met alle vormen van kindermisbruik. ANVR-reisondernemingen ontvangen komende week het nieuwe campagnemateriaal, zodat zij ook hun reizigers kunnen informeren en ervoor te zorgen dat zij zelf tijdens hun vakantie, niet wegkijken.

Een uitgebreid artikel, over de lancering van de ‘Don’t look away’ campagne, volgt in de veertiende editie van Travelpro Magazine. Voor meer informatie over deze campagne, raadpleeg de website: www.dontlookaway.nl. Tips kunnen online worden gemeld via www.meldkindersekstoerisme.nl, ter plaatse bij de lokale politie of reisleiding of terug bij aankomst in Nederland bij de Koninklijke Marechaussee.