De nieuwe Europese Richtlijn Pakketreizen treedt op 1 juli 2018 in werking. In het buitenland zorgt deze nieuwe richtlijn voor aardig wat ophef. TravelPro is benieuwd hoe men er in de Nederlandse branche over denkt en laat vanaf vandaag professionals aan het woord. Dit keer Ronald Raadsheer, Managing Partner TravelXL.

“Voor mijn gevoel leeft de nieuwe Richtlijn Pakketreizen nog onvoldoende. Vreemd dat de Nederlandse reisbranche en zeker ook de retail zich zo weinig druk maakt over de nieuwe Richtlijnen Pakketreizen . Aan de andere kant lijkt het nog de ‘ver van mijn bed-show’ en men realiseert zich niet dat het over zestien maanden 2018 is! Helaas wordt er te weinig door de betrokkenen als ANVR en SGR hierover met de achterban gecommuniceerd om de voortgang, als die er al is, te delen. Ik denk een gemiste kans. Het ANVR communiceert uitstekend extern, maar intern laat het zeker de nodige steken vallen.”

Waarover moet men zich zorgen maken als het gaat om de nieuwe richtlijn?
“Onder andere dat de kosten aan aansprakelijkheidsverzekeringen voor alle partijen behoorlijk omhoog zullen schieten. De garantiestellingen moeten dermate hoog worden dat dit mogelijk voor heel veel partijen niet haalbaar is. Zeker als je als moderne retailer niet uitsluitend pakketreizen verkoopt, maar ook actief bezig bent de consument van nu een gewenste maatwerk reis aan te bieden, betekent deze richtlijn dat je als reisorganisatie wordt aangemerkt met alle gemelde gevolgen van dien. Zelfs als je onderdelen van SGR reisorganisaties aan elkaar koppelt is dit al het geval. Dat is nu reeds zo, maar de eisen zijn hierbij verder aangescherpt. Het is echter niet alleen de aansprakelijkheid, ook in de combinatie met de onduidelijkheden over de interpretatie wat nu in de praktijk het begrip pakketreis en wanneer een retailer een reisorganisator is, geeft zorgen.”

Er zal toch wel over worden nagedacht dat die bedragen niet dermate zijn dat het voor veel bedrijven niet haalbaar is?
“Weinigen in de retail realiseren zich voldoende dat deze bedragen misschien wel tonnen kunnen zijn. Daardoor komt het bestaansrecht van veel partijen onder druk, aangezien die garantiestellingen voor hen niet haalbaar zijn. Niet alleen het bestaansrecht van retailers, maar ook van touroperators, OTA’s, en dergelijke. Dat is waar het over gaat. Wanneer er daadwerkelijk partijen gaan wegvallen, wordt de keuze voor de consument ook weer minder en bestaan er straks alleen maar grote partijen die wel kunnen voldoen aan de gestelde eisen.”

Maar in Nederland wordt er gewerkt aan een vertaling voor de Nederlandse wet…
“Wat Brussel heeft besloten, moet geratificeerd worden voor de Nederlandse wet. Als wij gewoon accepteren wat Brussel ons oplegt, dan hebben we echt een probleem. Het is belangrijk dat er een actief beleid komt richting de Nederlandse wetgever, zodat dit op een goede manier opgelost gaat worden. TravelXL vecht hierbij voor het belang van de retail en alle direct betrokkenen.”

We hebben toch nog wel de tijd om alles aan te passen? De ANVR werkt er keihard  aan om het geregeld te krijgen voor haar leden toch?
“Het is een wetgeving die over zestien maanden gereed zou moeten zijn. Dan kan de ANVR terecht wel tegen Brussel ageren, maar het gaat er met name om dat de Nederlandse minister van justitie de Brusselse wet niet klakkeloos aanneemt. Het is van een heel groot belang dat de nieuwe richtlijn wordt aangepast op de Nederlandse situatie.”

Minister Kamp heeft vorig jaar ook al gezegd dat hij de nieuwe richtlijn niet goed vindt, aangezien deze tot onnodige lastenverzwaring kan leiden voor ondernemers in de reisbranche. Dan zal het toch wel goed komen?
“Daar moet dan wel gebruik van worden gemaakt, dus er moet een front komen om de minister en zijn ambtenaren ervan te overtuigen waardoor het allemaal niet zover komt. Mogelijk dat zelfs politieke partijen hiervoor zullen moeten worden aangesproken, actiever gelobbyd worden, etcetera. En wat zien wij gebeuren… niets! Misschien wel achter de schermen, maar dat wordt niet intern gecommuniceerd.”

Het ANVR is ook in gesprek met het Ministerie van Economische Zaken, maak je je toch nog zorgen?
“Prima als dat zo is, maar waarom weten de betrokkenen daar dan zo weinig van? Ook vraag ik mij af welke rol het SGR gaat spelen. Gaan zij de retail hierbij faciliteren om de aansprakelijkheid en garantiestellingen haalbaar te laten zijn? Of… te veel onduidelijkheden dus en nogmaals het is zo 2018.”

Worden jullie als ANVR-/SGR-leden niet op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen?
“Nee, dat worden we zeker niet, veel te weinig in ieder geval. Binnenkort is er weer een overleg met het retail platform en dan zal er zeker over worden gepraat. Als Brussel z’n zin krijgt dan ontstaat er echt een probleem. We moeten niet achter de feiten aan gaan lopen en er actief, met z’n allen als branche, mee aan het werk zijn. Het ANVR en SGR zullen ongetwijfeld de belangen van ook de retail behartigen en hierbij een pro-actieve rol spelen. Maar ik denk dat er met een samenwerking van alle branchespelers je hierbij veel meer zou kunnen bereiken. Met andere woorden, de druk zal samen moeten worden opgevoerd, op alle partijen die mogelijkerwijs van invloed kunnen zijn om niet klakkeloos maar de richtlijnen van Brussel op te volgen. Ik vind het echt een gemis dat dit niet gebeurd. Althans, ik ben daar helaas niet voldoende van op de hoogte. Gelijk aan het Duitse voorbeeld zou ik graag zien dat alle partijen inclusief ANVR en SGR aan tafel gaan zitten om pro-actief de minister te bewegen in ieder geval de Brusselse wet niet klakkeloos over te nemen. Als hiervoor een ‘reismars’ naar het Binnenhof nodig is, zal ik er zeker zijn met een spandoek! En hopelijk vele met mij! Ik kijk dan ook uit naar het ANVR retail overleg hoe de  stand van zaken is.”

Eerder kwam Leo van der Hoeven (directeur/eigenaar Reisburo Apollo en voorzitter van ITAC) in deze serie aan het woord, evenals Frank Radstake (verantwoordelijk voor consumentenzaken en sociaal beleid bij de ANVR). Radstake komt vaker aan het woord, aangezien hij zich al jaren bezighoudt met het onderwerp.