De nieuwe Europese Richtlijn Pakketreizen treedt op 1 juli 2018 in werking. In het buitenland zorgt deze nieuwe richtlijn voor aardig wat ophef. TravelPro is benieuwd hoe men er in de Nederlandse branche over denkt en laat vanaf vandaag professionals aan het woord. Dit keer Frank Radstake (verantwoordelijk voor consumentenzaken en sociaal beleid bij de ANVR), die we vaker aan het woord laten, aangezien hij zich al jaren bezighoudt met het onderwerp.

“In 2014 en 2015 hebben we keihard gelobbyd. Dat is ook zichtbaar gedaan, want in iedere ANVR View plaatsen we laatste updates over de nieuwe richtlijn, maar TravelPro heeft er zelf ook over geschreven net als andere vakbladen. We hebben ervoor gezorgd dat de richtlijn, zoals die tot stand is gekomen, zo goed mogelijk past bij hoe de Nederlandse reisbranche is.”

“Als het gaat om de (on)zichtbaarheid van de Nederlandse lobby zijn wij erin geslaagd met een samenwerkingsverband (met onder andere ANVR, ANWB, Consumentenbond) duidelijk te maken aan de Nederlandse overheid dat deze richtlijn, zoals die er nu ligt, niet perfect is en dat die in de praktijk problemen gaat opleveren. Dat gebeurt niet in stilte, maar in alle openheid. Nu zijn we in gesprek met de ministeries van Veiligheid & Justitie en het ministerie van Economische Zaken om te kijken hoe we bij die vertaling naar de Nederlandse wetgeving waar mogelijk nog pijnpunten eruit kunnen halen.”

“We hebben de afgelopen jaren al heel veel workshops gegeven. Vorig jaar hebben we al heel veel workshops gegeven over de nieuwe ANVR-voorwaarden en in al die workshops hebben we aangekondigd dat we in het najaar weer workshops gaan geven over de nieuwe richtlijn. In elke ANVR View van de afgelopen anderhalf jaar hebben we aandacht besteed aan het onderwerp en iedere keer wanneer er nieuws was is dat ook gedeeld via ANVR.nl. Je zou kunnen zeggen dat we er nog niet in zijn geslaagd om de boodschap bij onze leden over te brengen en tegelijkertijd denk ik dat er heel veel informatie is te vinden. Wie vragen heeft kan mij natuurlijk bellen. Dat is misschien wel beter dan de vakpers te bellen. Op 1 juli 2018 gaat de nieuwe richtlijn echt in werking en er is nog werk te doen. Wij zijn ook bezig onze achterban op de nieuwe richtlijn voor te bereiden en zijn nadrukkelijk bereid en beschikbaar om ze te helpen.”

“Inderdaad is er in Duitsland ophef, maar daar zijn ze wakker geworden nadat het ongeluk is gebeurd. In alle landen is men nu de inhoud van de richtlijn aan het vertalen naar de nationale wetgeving. Moet ik van de daken schreeuwen wat mijn agenda is? Nee, maar ga er maar vanuit dat wij met partijen als TUI, Expedia en onze huisadvocaat heel nadrukkelijk betrokken zijn bij die vertaling. Wij willen ervoor zorgen dat de laatste puntjes die pijn doen er worden uitgehaald.”

“Met uitzondering van een aantal kleine puntjes, waarvoor het specifiek wordt toegestaan, mogen lidstaten niet afwijken van datgeen wat er in de richtlijn staat. De Duitsers kunnen wel heel hard roepen dat de richtlijn moet worden aangepast en dat die niet op deze manier in de Duitse wetgeving terecht mag komen, maar dat kan helemaal niet. We hebben dit als Europese lidstaten nu eenmaal met elkaar afgesproken en dat heeft de Duitse regering gedaan voor Duitsland en de Nederlandse voor Nederland. De Duitse regering heeft daarbij in de Europese Raad ingestemd met de tekst van de nieuwe richtlijn, terwijl Nederland destijds heeft tegengestemd.”

Eerder kwam Leo van der Hoeven (directeur/eigenaar Reisburo Apollo en voorzitter van ITAC) in deze serie aan het woord, evenals Ronald Raadsheer, Managing Partner TravelXL. Radstake komt vaker aan het woord, aangezien hij zich al jaren bezighoudt met het onderwerp.