Nieuws

NMa blijft reisbranche volgen en verplicht tot verduidelijken Algemene Agentuurvoorwaarden

Deel dit artikel

De NMa heeft de reisbrancheorganisatie ANVR haar Algemene Agentuurvoorwaarden laten verduidelijken, dat meldt de NMa op haar website. Het ANVR-besluit over deze aanpassing ligt vanmiddag voor bij de algemene ledenvergadering. De voorwaarden zouden de prijsconcurrentie bij de verkoop van reizen kunnen beperken. De aanpassing van de voorwaarden neemt dit risico weg. De NMa heeft daarom besloten het onderzoek naar overtredingen van de mededingingswet in de reisbranche te stoppen, nadat het besluit is genomen. Op de website van de NMa staat verder te lezen: Met een totale omzet van ruim 10 miljard euro is de reisbranche een belangrijke sector voor de Nederlandse economie. De NMa blijft de reisbranche dan ook zeer nauwlettend volgen op mogelijk mededingingsbeperkend gedrag.

De NMa startte het onderzoek op basis van signalen dat touroperators en reisagenten afspraken hadden gemaakt om geen kortingen te verlenen bij de verkoop van reizen aan consumenten en om vernieuwende internetconcepten die korting gaven collectief te boycotten. In het kader van dit onderzoek heeft de NMa in januari en februari 2011 bedrijfsbezoeken afgelegd bij verschillende ondernemingen in de reisbranche.

Tijdens haar onderzoek constateerde de NMa dat er reisagenten waren die de Algemene Agentuurvoorwaarden interpreteerden als een verbod voor hen om zelfstandig kortingen te verlenen bij de verkoop van reizen. Dat zou leiden tot beperking van de concurrentie. Met de aanpassing wordt nu benadrukt dat Algemene Agentuurvoorwaarden geen verbod inhouden voor de reisagent om zelfstandig kortingen te verlenen bij de verkoop van reizen. De NMa zal controleren of de aanpassing ook in de toekomst gehandhaafd blijft.

De NMa gaat per 1 januari 2013 samen met de Consumentenautoriteit en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). De nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen. Hiertoe richt de ACM zich op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht


Deel dit artikel
Vorige bericht

Europese hotelmarkt trekt aan

Volgende bericht

Cruise Travel Cruise Dagen in PTA

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.