Arjen LutgendorffBlogsNieuws

‘Normale’ mensen

Je boekt een huwelijksreis voor een stel, dat wil genieten van elkaar, de bestemming en de faciliteiten in het hotel, vakantiepark of bijvoorbeeld cruiseschip. ‘Trouwen doe je niet alleen’, maar om tijdens je huwelijksreis tussen een groep veganisten, motorbende of Weight Watchers te belanden is geen pretje.

Ik stuitte onlangs op een vakantieganger, die er flink de pest in had dat zijn honeymoon werd verpest door een groep veganisten aan boord van een cruiseschip. ‘Tot onze verbazing waren er 2.000 veganisten aan boord’, zo schrijft hij. Stiekem moet ik dan wel een beetje lachen, maar kan begrijpen dat hij ervan baalde. Zeker aangezien hij er een slordige €8.000 voor had neergelegd. Moet je als accommodatie, park of rederij je klanten of de reisorganisator hierover informeren, zelfs als de (fictieve?) achternaam van je klant zoals in dit geval ‘Valentijn’ is?

Overigens ging het in dit geval niet alleen om de aanwezigheid van de groep die het halve schip in beslag nam, maar het stel werd ook nog eens zonder pardon naar de late zitting verschoven aangezien de veganisten het recht hadden op de eerste zitting. Verder werd er ook geklaagd dat er delen van het schip werden afgesloten voor ‘normale mensen’ en van de twee shows op een avond bleef er voor de normale mensen ook nog maar één over…

Het deed mij denken aan het verhaal van Bert en Hanny, die afgelopen zomer hun beklag deden bij Omroep Max nadat hun droomvakantie aan de Algarve uiteindelijk een vakantie in de hel bleek toen een motorbende met 450 man en een enkele vrouw het hotel waarin zij verbleven claimde met feestjes waarover niet al te veel details werden verteld.

Je zou zeggen dat het melden van de aanwezigheid van een groep een kleine moeite is, maar als er al is geboekt en er komt dan een boeking binnen voor een grote groep gabberhouse-liefhebbers, wie gaat dan wat regelen? Moet je als accommodatie het bij een groep gabberhouse-liefhebbers wel melden en bij een groep souljazz-liefhebbers niet?

Veel vakantiegangers reageren toch vol onbegrip wanneer grote groepen zich opeens melden op hun vakantieverblijf. Kinderen die geen gebruik meer kunnen maken van speelvelden door bejaarden die er de halve ochtend gymnastiekoefeningen aan het doen zijn, congresgangers die de gehele bar van het hotel in beslag nemen en scholieren die zich op schoolreisje ongehoord gedragen in het vakantiepark. Je komt van alles tegen.

Wie van jullie informeert voor het vastleggen van een boeking voor ‘normale mensen’ of er zich tijdens het verblijf van jouw klanten nog bijzondere groepen aanwezig zijn in de te boeken accommodatie of dat er zich nog bijzondere feestjes gaan afspelen? Overigens, meneer Valentijn liet in zijn betoog weten dat ze zich ‘buiten dit om’ (waarmee hij doelde op de nadelen die hij en zijn vrouw ondervonden door de aanwezigheid van de veganisten) een redelijke vakantie heeft gehad.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Opening eerste Casa Cook hotel op Ibiza in juli 2019

Volgende bericht

Boeing betuigt medeleven in Nederlandse kranten

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.