Vanaf 1 oktober is het zover, het grootste reismerk van Nederland houdt op te bestaan. Weer een moment om bij stil te staan, over een aantal jaren is Arke niets meer dan een vage herinnering.

Ik zie mijzelf in gedachten staan op het ANVR-Congres 2030 op Texel, we hebben tegen die tijd toch maar bedacht dat een goed congres niet ver weg hoeft te zijn. Beter gezegd, de milieulobby heeft ons op het netvlies, dus al zouden we ver weg willen gaan, wij kunnen het gewoon niet maken.

Ik zie mijzelf in een hoekje van de bar staan met mijn leeftijdsgenoten, we staan in een nostalgische bui herinneringen op te halen aan lang vervlogen tijden. De grote merken van vroeger: Oad Reizen, Holland International, Arke en ga zo maar door, wat was dat een gave tijd. En wie had kunnen denken dat tegen alle verwachtingen in SolFly een grote speler zou worden.

De gekte rondom het charteren van stoelen, vandaag de dag met een tik op het scherm boeken bij SU ‘seats unlimited’ en geen risico meer. Grote risico’s werden er inderdaad genomen vroeger, tientallen miljoenen euro’s aan risico werden er genomen om er uiteindelijk maar een paar ton aan over te houden.

Hoe snel is het niet gegaan? Weet je nog, Booking.com en TravelBird, dat waren de voorlopers van ‘Google Sleep’ dat die markt heel snel heeft overgenomen.

En dan de mensen, leuk dat Frank Oostdam nu Minister van Verkeer en Waterstaat is en dat de familie Ter Haar weer in de Quote 500 staat, de uitspraak van verleden maand ten nadele van de Rabo heeft daar voor gezorgd.

En wat denk je dan van de fusie tussen Sunweb en Corendon en de succesvolle beursgang. Het gaat zo snel, de meeste van ons lopen tegen de pensioengerechtigde leeftijd van 73 jaar aan, maar op reis kunnen we nog steeds.

Voor een boeking bellen we onze eigen ZRA waar er inmiddels 9.000 van zijn.

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl