”Het feit dat Oad Bus tot nader orde consumenten die een pakketreis boeken een aanbetaling van 10% laten betalen en pas na thuiskomst het restbedrag via een automatische incasso is in strijd met de regels”, dat laat Saskia Bierling van Autoriteit Consument en Markt (ACM) weten aan TravelPro. Het aantal partijen dat geen SGR-deelnemer is en toch om een aanbetaling vraagt, waaronder ook TravelBird (waar niemand aanwezig was om te reageren), is opvallend. Frank Oostdam (directeur ANVR) laat weten dat alle partijen zich aan de regels moeten houden en dat ACM er werk van moet maken.

Frans Schuitemaker, directeur Oad Bus, laat TravelPro weten te verwachten het SGR-deelnemersschap deze of anders volgende week te krijgen. ‘‘Volgens ons is de 10-90 regeling de meest nette manier. Wij hebben deze gangbare regeling ook niet zelf bedacht, maar overgenomen van andere niet SGR-deelnemers. Wij willen heel graag SGR en ANVR, maar we hebben net iets meer tijd nodig dan bijvoorbeeld SRC Cultuurvakanties die in hetzelfde schuitje zaten. De aanvragen en boekingen stromen overigens binnen, iedereen is ontzettend enthousiast dat Oad Bus blijft bestaan.’’

Bierling laat namens ACM weten dat het financiële risico van de consument bij de 10-90 regeling inderdaad klein is, ‘‘maar het gaat toch om een bepaald bedrag. En het zal best dat ze zo snel mogelijk SGR-deelnemersschap willen hebben, maar alle reisorganisaties moeten het financiële risico voor hun reizigers 100% afgedekt hebben. Als het gaat om dit soort gevallen kunnen wij bedrijven geen boete opleggen en zouden we naar de civiele rechter moeten stappen. Of dit een staartje krijgt kan ik niet zeggen, het is een apart verhaal.”

Carin Beckers, adjunct-directeur SGR benadrukt dat in de wet op de reisovereenkomst staat dat reisorganisatoren verplicht zijn maatregelen te treffen die voorkomen dat hun klant financiële schade lijdt in geval van faillissement. ‘‘Aan die wettelijke verplichting voldoen ze in mijn ogen niet. Ze zijn geen SGR-deelnemer en hebben voor zover ik weet geen andere maatregelen genomen. Maar ik kan niet zeggen of ze, omdat ze hieraan niet voldoen, geen aanbetaling mogen vragen. Dat is aan de ACM. Om een bijdrage voor het Calamiteitenfonds te vragen, zoals Oad Bus doet, hoef je geen SGR-deelnemer te zijn. Uiteraard vragen wij wel van partijen die hier een bijdrage voor vragen om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.’’