Oad voert weer busreizen uit en er wordt volop van genoten. “Onze klanten willen ook heel graag op reis. Nu de besmettingscijfers stijgen, hebben ze wel vragen, maar annuleren ze hun reis niet. Mochten echter bestemmingen op oranje worden gezet, dan voeren we de reizen naar die bestemmingen niet uit”, zo laat Arjan Koster weten aan TravelPro.

Hoe volg je hoe het één en ander op dit moment gaat?
“Normaal gesproken verdienen reisorganisaties geld in de zomer als buffer voor de winter. Dat wordt voor veel partijen heel moeilijk op dit moment. De overheid ziet hopelijk in dat het zo wel heel moeilijk wordt voor de reisbranche. Hetzelfde geldt voor de evenementenbranche, maar die krijgen geld van de overheid. Ik ben niet voor een demonstratie op het Malieveld, maar het noodsignaal vanuit de branche moet misschien wel krachtiger worden.”

Kregen jullie de afgelopen tijd wel boekingen binnen?
“Augustus, september en oktober zagen er goed uit. Voordat er versoepelingen kwamen, werd er maar weinig geboekt. Toen er werd versoepeld hebben we de reizen waarop was geboekt geclusterd. Je wilt op z’n minst break even draaien en het is mooi dat we zijn gestart met het uitvoeren van reizen sinds afgelopen 12 juli.”

Waar gaan de reizen op dit moment naartoe?
“We hadden twee groepen naar Italië en een groep naar Oostenrijk. Er zijn op dit moment nog wel veel reizen waarbij er nog voldoende plek is. Door de maatregelen van deze week zie je de angst bij de consument in de zin dat het aantal boekingen beduidend minder is dan een week geleden.”

Hoe kijk je naar de reisadviezen die op dit moment wijzigen van geel naar oranje (waaronder de Canarische Eilanden en Balearen)?
“Voor ons is dat iets minder spannend, omdat wij deze bestemmingen niet aanbieden. Vorig jaar gebeurde eigenlijk hetzelfde. Toen waren we ook net op gang en ging ook het een na het andere land op oranje. De meeste landen die wij aanbieden zijn nog open, maar het boezemt angst in. De reisbranche is een creatieve branche die nooit opgeeft, altijd met nieuwe ideeën komt, maar op een gegeven moment word je helemaal murw geslagen.”

Ook met een oranje reisadvies zou je in bepaalde gevallen reizen kunnen blijven uitvoeren. Gaan jullie dat doen?
“Wij voeren geen reizen uit naar landen/gebieden met een oranje reisadvies. We hebben een oudere doelgroepen en die wordt daar onrustig van. Er zitten allerlei haken en ogen aan. Vorig jaar kregen we te maken met Oostenrijk dat op oranje zou gaan en een groepsreis die zich in Oostenrijk bevond. De hele groep wilde blijven ondanks dat ze bij thuiskomst in quarantaine zouden moeten. Ze lieten weten dat ze toch niet naar hun werk hoefden, want ze waren al met pensioen. We hebben ervoor gezorgd dat die mensen bij thuiskomst een boodschappenpakket kregen, zodat ze even vooruit konden.”

Moeten jullie klanten nu wel een mondkapje op tijdens de busreis?
“Er is heel veel overleg geweest tussen busreisorganisaties. We hebben een gezamenlijk protocol, zodat we op uniforme wijze reizen uitvoeren; daar hoort het mondkapje in de bus bij. Vorig jaar gaf dat wat gedoe, want toen was het heel erg onwennig, omdat we het in Nederland nog niet kenden. Nu is het niet meer zo spannend. Iedere busreisorganisatie werkt met dezelfde protocollen. Het is vorig jaar vlekkeloos gegaan.”

Hoe zit het met de samenwerking met de Jong Intra Vakanties?
“Niet anders dan vorig jaar, toen we ermee zijn gestart. Het overstappunt waar de Jong Intra Vakanties zat ging failliet. We hebben met Coby (van Dongen, red.) gebeld en overleg gehad over het overstappunt waar wij zitten en over een samenwerking met betrekking tot de aanvoerlijn van passagiers. Zo kunnen we met elkaar een enorme kostenreductie doorvoeren. Alles zo efficiënt mogelijk doen. Zowel Oad als de Jong Intra Vakanties houden allebei hun eigen (basis)reizen.”

Hebben jullie veel schade geleden door het faillissement van D-rt?
“Ja, ondanks dat 85% bij ons via het directe kanaal wordt geboekt. Elke euro is er een te veel. Het is een vervelend verhaal waarvan je een vieze smaak in je mond krijgt.”

Gaan jullie hierdoor over tot directe incasso?
“Gezien het volume dat wij via de retail boeken, gaan we niet aan tafel om die discussie. Er zijn partijen die aanzienlijk grotere scheur hebben opgelopen. Op basis van wat er uit de gesprekken komt over de financiële herstructurering van de branche nemen we ons standpunt in.”

Zijn jullie nog van plan om jullie productaanbod te verbreden?
“De busreizen zijn onze core business, het beslaat 70% van onze business. We hebben wel degelijk naar de busreizen gekeken en aanpassingen doorgevoerd. Zo hadden we al Excellent, met luxere bussen. Dit jaar hebben wij naast de excellent reizen, ook reguliere comfort class reizen met kleinere groepen. We hadden al fiets- en wandelgroepsreizen met de bus, maar deze bieden we nu ook op individuele basis (met eigen vervoer) aan. Naast Nederland bieden we dat ook in andere Europese landen aan. Als official reispartner van de Koninklijke Wandel Bond Nederland en de Fietsersbond zitten we dicht op de doelgroep.”

Jullie investeerders blijven erachter staan?
“Jazeker. We hebben tijdens de coronacrisis plannen gemaakt, ervoor gezorgd dat we mensen aan boord konden houden, want zij zijn ons kenniskapitaal. Al onze plannen zijn geslaagd. Als we straks weer gas kunnen geven, dan kunnen we vol gas geven.”

Veel partijen doen tijdens de crisis allerlei dingen die ze al van plan waren.
“Wij hebben de website verbeterd, er zijn bij onze buspartners splinternieuwe touringcars bijgekomen, de allernieuwste en modernste fietsaanhangers, enzovoorts. We rijden met het beste van het beste.”

Verwacht je dat de prijzen gaan dalen?
“Wij zijn geen traditionele prijsvechter. We hebben weleens acties, laatst bijvoorbeeld € 50 korting Europa Oad Geel, maar meer gaan we niet afprijzen.”

Wat verwacht je van de komende tijd?
“Verwachtingen veranderen met de week. Een paar maanden geleden had ik het idee dat augustus en september gekkenwerk zou worden met heel veel boekingen, maar nu verwacht ik dat dat wel zal meevallen. Als we de besmettingen omlaag weten te brengen, dan komt het vertrouwen snel weer terug; de consument springt snel op de rem, maar vergeet ook snel.”