Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Oh wat zijn we aardig

Er wordt gestaakt in het openbaar vervoer en direct zijn er airlines die opeens superlief de mogelijkheid geven om kosteloos om te boeken. Is het dan écht zóóóóó moeilijk om op Schiphol te komen? Hebben er mensen huilend aan de telefoon gehangen?

Op het moment dat bekend wordt dat de stakingen in het openbaar vervoer doorgaan en het over niks anders gaat in de landelijke media zijn er dus blijkbaar mensen bij luchtvaartmaatschappijen die dit zo erg vinden voor hun passagiers dat zij met hun hand over hun hart strijken.

Ik kan er wel inkomen, want voor een gemiddelde reiziger is het écht ontzettend moeilijk om vervoer naar een luchthaven te regelen. In de individualistische maatschappij van vandaag de dag is het onmogelijk om een ander vervoermiddel te vinden dan de trein of bus naar een luchthaven. Familie, vrienden of buren krijg je echt niet meer zover om je op en neer naar een luchthaven te rijden.

Laat staan het nemen van een taxi. Daarvan zijn er zo weinig in Nederland. Als luchtvaartmaatschappij kan je dan niet anders dan de conclusie trekken dat je je reizigers maar de mogelijkheid moet bieden om zonder kosten je vlucht te mogen wijzigen.

Mocht je daarentegen, ik noem maar een voorbeeldje, opeens te maken krijgen met een scheiding en je vlucht willen cancelen, dan wordt er in de meeste gevallen minder coulant omgegaan met de voorwaarden. Jullie kunnen vast nog veel schrijnender gevallen benoemen in de comments waarbij er volle bak annuleringskosten werden gerekend.

Of een ontzettend goede vriend krijgt een zwaar verkeersongeval en is in levensgevaar waardoor je je reis wilt annuleren en je hebt dit niet laten verzekeren. Waarschijnlijk is de menselijke maat dan ver te zoeken wanneer je vraagt wat het kost om te annuleren. Staakt daarentegen het openbaar vervoer? Geen probleem meneer, dat is een hele goede reden om soepel om te gaan met de voorwaarden.

De reissector krijgt te maken met steeds meer grijze gebieden wat betreft de voorwaarden op allerlei gebied die aan de klant volgens mij niet meer uit te leggen zijn. Ander goed voorbeeld was natuurlijk de bond van verzekeraars die opeens ontzettend coulant waren na de aanslagen in Sri Lanka. Benieuwd wanneer ze een aanslag weer erg genoeg vinden om met eenzelfde actie te komen.

Waarom is het zo moeilijk om duidelijke regels te stellen en ze te hanteren? Breng een normale menselijke maat terug als het gaat om voorwaarden. Geheel schadeloosstelling? Onmogelijk waarschijnlijk (ondanks dat als je een beetje goed bent zo’n stoel wel weer verkoopt), maar kleine beetjes helpen al heel veel. Strijk eens met je hand over je hart wanneer mensen het echt moeilijk hebben en ja, het openbaar vervoer is ook echt ontzettend moeilijk.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

© 2019, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

TUI Magic Life gasten kunnen stemmen op hun favoriete gerechten via app

Volgende bericht

ANVR-bestuur: De Wilde stopt, Steenhuisen voorgedragen als nieuw lid

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.