Uit onderzoek van Interhome blijkt dat de Nederlander op vakantie zo min mogelijk op zijn of haar mobiele telefoon wil zitten. Ruim 60% geeft aan tijdens vakantie minder online actief te zijn.

Meer dan de helft van de Nederlanders wil de schermtijd van hun telefoon zo laag mogelijk houden tijdens de vakantie, en vooral wat betreft sociale media. Opvallend: bij jongeren is dat zelfs 60%. Aan het eind van de vakantie geeft ruim 60% van alle respondenten aan wel degelijk minder tijd te hebben gespendeerd op hun mobiele telefoon. Dat blijkt uit onderzoek van Interhome. Onder een representatieve groep vakantiegangers, mannen en vrouwen van 18 tot en met 70 jaar met liefde voor reizen. Hoe zit het voor de rest met het online gedrag van de Nederlander voor en op de vakantie?

Reviews
Een accommodatie kiezen gebeurt op basis van reviews volgens Interhome: “Zo’n 35% noemt positieve reviews of online scores van een accommodatie een belangrijk argument om een vakantiehuis, hotelkamer of campingplek te boeken. Jongvolwassenen (25 – 34 jaar) hechten het meeste belang aan reviews (34%). Daarnaast wordt er het meest rekening gehouden met omgeving (58%), hygiëne (50%) en ligging (40%). Naast dat de Nederlander graag reviews raadpleegt, plaatsen ze zelf ook graag reviews na een verblijf. Ongeveer een kwart van de respondenten (27%) laat altijd online een review achter. Vooral vrouwen (28%) delen graag online hun verblijfervaringen.”

Influencers
Eén op de tien geeft aan reisbloggers te volgen op sociale media. Bij jongeren tussen 18 en 24 jaar is dit percentage hoger, daar zegt een kleine 30% te genieten van de content gecreëerd door influencers en reisbloggers. Ook bijna de helft van de jongeren laat zich beïnvloeden door sociale media als het gaat om het maken van reis- en vakantieplannen. Dit tegen 26% van alle respondenten.