BlogsNieuws

Ongeloofwaardig

Beter laat dan nooit is een veel gebruikt gezegde. Daar ben ik het niet mee eens, de branche stond weer eens in haar hemd.

Ongeveer acht maanden geleden kaartte ons blad aan dat TravelBird geen SGR-deelnemer is. De reactie van de ANVR was dat men al geruime tijd in gesprek was met TravelBird en dat een en ander nu snel opgelost zou worden.

Nou dat blijkt! Na ruim een jaar overleg staat TravelBird dan eindelijk op de (zwarte) signaleringslijst. Hoe is het mogelijk dat een partij een jaar lang de regels aan zijn laars lapt alvorens de ACM in actie komt. De ACM komt namelijk pas in actie als een bedrijf op de beroemde lijst is geplaatst. Let wel, het gaat hier niet om door de ANVR bedachte regels, maar om regels die in het wetboek staan. Het ‘overleg’ heeft veel te lang geduurd, want nu pas komt de ACM in het geweer en dat is veel te laat.

Kleinere touroperators kwamen zonder overleg op de (zwarte) lijst, dat heb ik uit eerste hand vernomen. Nee, niet eerst een jaartje overleggen, maar direct op de lijst en een boze brief van de ACM op de deurmat.

Hier wordt dus met twee maten gemeten, een klein stemmetje in mij fluistert; het gaat om nieuwe leden. En een partij als TravelBird zou een mooie aanwinst zijn als nieuw ANVR-lid. Dat is dan ook de spagaat waar de ANVR in zit. Als keurmerk is men er mede verantwoordelijk voor dat de regels nageleefd worden, maar de partijen die die de regels niet naleven zijn de ANVR-leden van de toekomst, hoopt men in Baarn.

Volgens mij rest hier maar een oplossing, regels naleven met duidelijke termijnen. Dus niet aan de regels voldoen betekent binnen drie maanden op de (zwarte) lijst, wie het ook is. De geloofwaardigheid staat op het spel en daar kan je niet mee sjoemelen.

Verder heeft KLM zijn bagageregels aangepast. Ivory Flying Blue deelnemers moeten straks de helft van de bagagekosten gaan betalen. Een storm van kritiek barstte los. En dat begrijp ik nou weer niet. KLM kan niet anders dan deze stap te zetten. En voor diegene die er nog aan twijfelen, binnen een jaar betaalt de Ivory deelnemer gewoon de andere helft ook.

Grappig is wel dat ik het KLM-persbericht tijdens de wedstrijd Australië – Nederland in mijn mail kreeg. Zou men echt gedacht hebben dat het dan wel zou overwaaien, of denk ik nu te slecht?

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl

Ps. Ik hoop dat ik vanavond (donderdag 26 juni) nog in kom bij ‘Travel BBQ at the beach’.

© 2014, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

3 Reacties

  1. […] de reisbranche en onder meer hierdoor is een samenwerking geboren. Jan Peeters van Travel360 heeft de column van onze hoofdredacteur Tom van Apeldoorn gelezen en haakt hierop in door zijn eigen reactie te […]

  2. Erik van der Sloot
    30 juni 2014 at 12:18

    Sommige reisorganisaties staan al jaren op de zwarte lijst van de ANVR, en klaarblijkelijk zonder enige consequenties van de ACM . Die organisaties bestaan namelijk nog steeds.

    Of die lijst klopt niet helemaal (er staan ook organisaties op die wel aan de regels voldoen), of de ACM trekt zich weinig van deze lijst aan.

  3. 26 juni 2014 at 11:07

    Is het niet heel gek dat een vereniging van onderlinge reisbedrijven de ACM aan moet sturen? Ik heb veel respect voor de ANVR, maar het is natuurlijk in eerste instantie een vereniging VOOR reisbedrijven, niet voor consumenten. De ANVR voorwaarden zijn nou niet bepaald erg klantvriendelijk, het is echt een minimale consumenten bescherming. Prima, dat minimum moet er zijn, en veel bedrijven gaan er ruimhartiger mee om. Maar de dubbelrol binnen de branche is een lastige spagaat die voorkomen moet worden. De ACM moet denk ik vooral zelf verantwoording nemen en de controles uitvoeren.

    De achtergrond bij Travelbird ken ik niet, maar ik kan mij wel voorstellen dat een snelgroeiend bedrijf, met hoofdvestiging in Zwitserland, wisseling van aandeelhouders en uitbreiding in tig landen, voor het SGR erg lastig is om te beoordelen. De eisen zijn teveel gericht op klassieke reisbedrijven, de mix aan productmiddelen, wel en niet risicodragend, die moderne bedrijven hanteren zijn lastig in een hokje te vatten. Kan mij dus voorstellen dat e.e.a. erg lang duurt.

Vorige bericht

ZAGROSJET vliegt voor het eerst op Schiphol

Volgende bericht

'Nieuwe' bestemming El Salvador heeft potentie

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.