Nieuws

Ook in Duitsland zorgen om luchthavenchaos: lange rijen in Düsseldorf en Keulen-Bonn

Deel dit artikel

Ook in Duitsland wordt gevreesd dat luchthavens de drukte in de zomervakantie niet aan kunnen. Afgelopen weekend waren er al lange rijen en wachttijden op de luchthavens van Düsseldorf en Keulen-Bonn waardoor mensen hun vlucht misten.

De problemen op de Duitse luchthavens werden ook veroorzaakt door gebrek aan personeel bij de veiligheidsdiensten en grondpersoneel. Niet alleen door personeel dat is uitgestroomd tijdens de coronacrisis, maar ook door een hoog ziekteverzuim. Ook in Duitse media wordt er gesproken over de lage lonen die worden gegeven aan luchthavenpersoneel.

Een Duitse vakbond gaf niet het ziekteverzuim de schuld, maar de personeelsbezetting bij een beveiligingsbedrijf dat niet genoeg personeel zou hebben om een snelle check-in te garanderen. Op sommige momenten zou slechts de helft van de noodzakelijke controlepoorten op de luchthaven van Keulen/Bonn open zijn geweest.

Lufthansa annuleerden rond Pasen al vluchten op haar hub in Frankfurt, zodat de luchthaven de drukte beter aan zou kunnen. Luchthavens, luchtverkeersleiding, catering en andere partners hebben al laten weten dat zij nog steeds een tekort aan personeel verwachten in de zomervakantie, waarvan sommige aanzienlijk.

De wachtrijen in Duitsland lijken overigens minder heftig dan die op Schiphol. Duitse media spreken over wachtrijen tot 300 meter en wachttijden van meer dan 40 minuten, waar in Nederland mensen zes uur in de rij hebben gestaan om vervolgens hun vlucht te missen.


Deel dit artikel

2 Reacties

  1. Monique berkenbosch
    27 mei 2022 at 15:50

    Graag wil ik even reageren. Het gros van mijn klanten vertrekt v.a. een Duitse luchthaven en zonder problemen!
    De klanten die van NL willen vertrekken, geven aan dit te willen vanaf een regionale luchthaven en niet v.a. Schiphol.

    • A. Scheper
      25 juli 2022 at 11:28

      Dat is dan helaas achterhaald want wij hebben met nog andere reizigers onze vlucht naar Gran Canaria gemist zaterdag 23 juli, waren ruim 3 uur van te voren aanwezig in Keulen maar de rijen waren tot buiten aan toe. Huilende mensen omdat ze er niet doorkwamen en de vlucht gingen missen. Politie hield je tegen en konden niets voor je doen als je zei dat je te laat ging komen. Eenmaal door de drukte heen stonden we met nog andere passagiers voor de gesloten gate, ze konden niets voor ons betekenen zeiden ze toen we belden naar de vliegmaatschappij, dus uitwijken van NL naar Duitsland vanwege de drukte heeft ons alleen veel gelde en stress gekost!

Vorige bericht

Oostdam (ANVR): “Verdubbel wat ons betreft vliegtaks, maar gebruik het voor verduurzaming luchtvaart”

Volgende bericht

EVA Air voert wereldwijd nieuw bagagebeleid in

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.