Nieuws

Ook in september en oktober maximum aantal reizigers per dag op Schiphol

Deel dit artikel

Voor de maanden september en oktober stelt Schiphol ook een maximum aantal reizigers per dag vast, na overleg met luchtvaartmaatschappijen, dat meldt de luchthaven vandaag. In september geldt er een maximum van 67.500 lokaal vertrekkende reizigers per dag. Op de meeste dagen in die maand is de capaciteit van de luchthaven ongeveer in lijn met het verwachte aanbod.

Het maximum aantal lokaal vertrekkende reizigers ligt in oktober weer hoger, namelijk op 69.500 per dag. In deze periode valt ook de herfstvakantie. Schiphol heeft luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties laten weten dat er in en rond de twee weken van de herfstvakantie per dag gemiddeld 3.500 lokaal vertrekkende passagiers teveel verwacht worden.

Veiligheid
Het doel van het stellen van een maximum is het borgen van de veiligheid voor reizigers en medewerkers en het creëren van een betrouwbaar proces op de luchthaven. Alle inspanningen zijn erop gericht om de gevolgen voor reizigers zo klein mogelijk te houden. Op basis van door de Schiphol beschikbaar gestelde capaciteit gaat de onafhankelijke slotcoördinator (ACNL) in overleg met alle luchtvaartmaatschappijen.

Meer beveiligers
Het aantal beveiligers dat inzetbaar is, neemt verder toe. Al eerder werd bekend dat vanaf augustus ongeveer 200 nieuwe beveiligers instromen, vanaf oktober komen daar naar verwachting nog eens 80 beveiligers bij. Ook de inzet van de zogenoemde ‘securitycoaches’ helpt bij het optimaliseren van de doorstroming in de terminal. Toch is het maximum aantal reizigers per dag iets lager dan in augustus. Dat komt door het zogeheten seizoenseffect: reizigers gebruiken na de zomer meer bakken bij de securitycontrole, omdat ze meer kleding dragen, zoals jassen, bergschoenen en vesten. Daardoor duurt het iets langer voordat alle handbagage en de reiziger zijn gecontroleerd.

Maximaal aantal
Het vasthouden aan een maximaal aantal vertrekkende reizigers helpt ook bij het opvangen van operationele wijzigingen, zoals het vertraagd binnenkomen of uitgaan van een vlucht. Vrijwel alle partijen op de luchthaven hebben een krappe personele bezetting en elke onverwachte wijziging kan resulteren in vertragingen in het hele luchthavenproces op Schiphol.

Advies aan reizigers
Het advies aan reizigers blijft om naar Schiphol te komen op het tijdstip dat de luchtvaartmaatschappij aangeeft, maar maximaal vier uur voor vertrek van het vliegtuig. Reizigers die eerder komen, wachten onnodig lang, omdat incheckbalies of bagage-afgiftepunten nog niet open zijn. Bovendien wordt de rij op momenten extra lang als reizigers veel vroeger in de rij gaan staan. Schiphol heeft sinds 25 juli de controle op de vier-uurs regel geïntensiveerd.

Author


Deel dit artikel

1 Comment

  1. Willem van de Fliert
    2 augustus 2022 at 14:42 — Beantwoorden

    Het grootste probleem zit hem in het vertrek vanuit het
    Schengen gebied. Hier moet actie op worden genoemen.
    Transavia alleen heeft iedere morgen 25 kisten die weg gaan , maal 189 pax. Die kunnen ook naar Groningen of toch Lelystad open.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

NCL neemt Norwegian Prima in ontvangst

Volgende bericht

TUI en Green Phenix werken aan schoner Curaçao

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.