Wat een verrassend nieuws deze week. Corendon gaat Curaçao aanbieden.

Het eiland is zo ongeveer toeristisch gezien eigendom van TUI en vanaf nu het middelpunt van een echte toeristische oorlog.

Corendon heeft maar liefst 10.000 garantiestoelen afgenomen bij de KLM voor een, naar ik aanneem, hele scherpe prijs. Best slim van de KLM om niet zelf de prijzenoorlog in te gaan, maar om samen te werken met Corendon, dat bewezen heeft een prima prijsvechter te zijn. En Steven van der Heijden is er helemaal klaar voor, hij lust ze rauw, verklaart hij in de Telegraaf.

Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat. Moet ArkeFly straks wat minder die kant uit gaan vliegen of blijft Corendon straks zitten met een vracht lege stoelen? Voor de reisagent is het niet slecht denk ik, mocht je straks (2015) geen Arke select agent kunnen worden, dan werd het in de oude situatie bijna onmogelijk om Curaçao te verkopen. Nu zijn er meer opties, want als Corendon select agent kan Curaçao dan toch worden aangeboden. Met de introductie korting van 50,- euro zal dat wel goed komen.

Het wordt steeds duidelijker. Er moet worden gekozen, of, zoals we dat heel cryptisch noemen, strategische allianties aangaan. Ik vraag mij alleen af waarom bijvoorbeeld Oad niet een zelfde stap heeft gezet. En Neckermann gooit de handdoek in de ring en gaat stoppen met de Antillen.

En de KLM rekent het nog eens door en komt tot de conclusie dat het veel beter is om niet zelf de prijzenoorlog in te duiken en dat er voor de toekomst nog meer bestemmingen zich kwalificeren voor zo’n deal. En dat zullen toevallig wel bestemmingen zijn waar ArkeFly erg sterk op is.

De volgende bestemming weet ik in ieder geval zeker. Corendon goes USA. Ik dacht het wel!

Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl