De Nederlander blijft, ondanks de economische omstandigheden, op vakantie gaan uiterst belangrijk vinden. Er wordt gezocht naar betaalbaarheid, luxe en comfort. De ANWB voorspelt dat het aantal vakanties (36,1 miljoen) op hetzelfde niveau liggen als vorig jaar.

Ruim de helft van de vakanties wordt doorgebracht in het buitenland (18,4 miljoen) en iets minder dan de helft verblijft in eigen land (17,7 miljoen). Met mooi weer in eigen land zal het aantal binnenlandse vakanties hoger uitkomen. De ANWB verwacht een stijging in het aantal all-inclusive vakanties en vakanties naar bijvoorbeeld Turkije, Egypte en Tunesië. Daarnaast zouden ook betaalbare bestemmingen zoals de Antillen en Indonesië in trek zijn, net zoals cruises. Ook op de camping streeft men naar luxe en comfort.

Populair
Duitsland wordt over het gehele jaar genomen het meest bezochte vakantieland (3,3 miljoen vakanties). Frankrijk volgt met 2,9 vakanties en daarna komt België met 2 miljoen vakanties. Parijs blijft de topper wat betreft stedentrips, gevolgd door Londen. De VS blijven ook in 2011 nummer 1 als verre vakantiebestemming, gevolgd door de Antillen en Indonesië.