De opening van Lelystad Airport per april 2020 wordt waarschijnlijk opnieuw uitgesteld. De Raad van State dwingt het kabinet de uitstoot van stikstof terug te dringen en dat heeft mogelijke grote gevolgen voor de aanleg van veel infrastructurele projecten. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) maakt zich hierover zorgen en laat weten alles uit de kast te halen om de oorspronkelijk datum te kunnen halen. “Zolang het nog enigszins kan, proberen we alles uit de kast te halen om het te redden.”

Het wordt ‘niet eenvoudig’ om het vernieuwde Lelystad Airport op 1 april volgend jaar te openen, zo laat Van Nieuwenhuizen weten. Om de stikstof terug te dringen moeten veel vergunningen waarmee de uitstoot hiervan is gemoeid opnieuw worden bekeken. Dat geldt naast de aanleg van wegen bijvoorbeeld ook voor de veehouderij en dat kan maanden duren.

Dit is overigens niet de eerste teleurstelling, het vliegveld zou eigenlijk dit jaar  al open gaan voor de burgerluchtvaart, om zo het overvolle Schiphol te ontlasten. Maar omdat er meer tijd nodig was voor onderzoek naar geluidsoverlast, werd de opening met een jaar uitgesteld. Daarnaast wordt er nog steeds gewacht op een besluit van de Europese Commissie. Die moet akkoord gaan met de regeling die luchtverkeer tussen Schiphol en Lelystad verdeeld. Lelystad Airport moet dienst gaan doen als overloop van Schiphol en mag van de Tweede Kamer niet zelfstandig groeien. Dat stuit op bezwaar vanuit Brussel omdat het nieuwkomers geen ruimte geeft.

Binnen de coalitie lopen de spanning rond het onderwerp inmiddels op, zo meldt de NOS. Twee van de vier coalitiepartijen, D66 en ChristenUnie, willen de opening van de luchthaven nogmaals uitstellen. Dat terwijl de VVD vasthoudt aan 1 april. Luchtvaartmaatschappijen willen ruim van te voren duidelijkheid krijgen over de openingsdatum van Lelystad Airport. Om te vliegen op de nieuwe luchthaven is namelijk maanden aan voorbereidingstijd nodig.