De Nederlandse reisbranche is in mijn ogen geperfectioneerd in het bieden van oplossingen. Gaat er iets niet zoals het moet gaan, dan wordt er alles aan gedaan om de klant te helpen. Neem de ramp met de Concordia, volgens mij is daar door iedereen die erbij betrokken was keihard gewerkt. En zo hoort het natuurlijk ook.

Vluchtschema’s maken heel wat los in de reisbranche, dat heb ik wel gemerkt de afgelopen dagen. Dan komt er weer een bestemming bij en zo ‘verdwijnt’ er weer een bestemming. Iedereen wil de bestemming(en) waar hij ‘groot’ in is blijven aanbieden, van luchtvaartmaatschappijen wordt (of ‘mag worden’) verwacht dat zij daarvoor een oplossing bedenken.

Lastige sector lijkt mij. Aan de ene wil je maar al te graag, aan de andere kant heb je als geen ander te maken met toenemende brandstofkosten en de nodige bezuinigingen. KLM doet dat in samenwerking met haar partners. Daarbij is de oplossing bedacht om te werken met een Nederlandstalige begeleider of begeleidster prima ontvangen door reizigers. Ik wacht maar al te graag op de uitnodiging om het zelf een keer mee te maken.

Benieuwd ben ik of er toch nog een snelle oplossing kan komen voor de problemen die de BTW-regeling voor velen gaat opleveren. Als ik Frank Oostdam goed heb begrepen moeten we voor de komende periode behoorlijk wat extra paracetamol inslaan. Misschien dat er toch nog een mooie oplossing uit de hoge hoed getoverd kan worden.

En niet alleen de luchtvaart heeft te maken met het bedenken van oplossingen, ook luxe segment aanbieder Odysseus staat op het moment van schrijven voor de uitdaging een oplossing te bedenken wat er moet gebeuren met de Nederlandse tak. In België schijnen ze het al wel te weten wat er met Nederland moet gebeuren. Alleen hebben ze hiervoor niet zo lang de tijd als de formatie van een nieuwe regering, allée.

Arjen Lutgendorff
TravelPro #2 – 26/1/2011
a.lutgendorff@reisburoactueel.nl