In april 2005 was ik op Schiphol aanwezig bij de lancering van ArkeFly. Op dat moment was er grote scepsis in de reisbranche. Waarom denkt TUI dat zij na twee faillissementen van eerst Air Holland en daarna Holland Exel en het debacle van DutchBird (de naam blijft werelds) wel een succes konden maken van een airline.
Eigenlijk een grote gok, maar nu (ruim zes jaar verder) heeft ArkeFly vorige week zijn 1.000.000ste passagier vervoert! Voor de verantwoordelijke was het geen gok. In de gesprekken die ik met hem gevoerd heb was ik al snel overtuigd van het concept.
Niet ingewikkeld doen, geen grote overhead, maar de vliegtuigen vullen met TUI-klanten. Een belangrijk onderdeel van het product, het vervoer in eigen hand nemen dus. Vloot en schema’s worden precies op wens van de touroperator ingericht. Met andere woorden: de touroperator plant wat er gevlogen moet worden en ArkeFly zorgt dat er voldoende vliegtuigen en bemanningen zijn waardoor de prijs van de vlucht veel scherper is en de flexibiliteit veel hoger.
Als een bestemming niet goed ging kon je in het verleden met Martinair echt niet even ergens anders heen gaan vliegen, maar met ArkeFly kan dat dus wel. Noem het toeval, maar in dezelfde periode dat de 1.000.000ste ArkeFly passagier vertrekt voert Martinair zijn laatste passagiers vluchten uit.
De reiswereld verandert snel, wie ziet de volgende opportuniteit? Als ik een beetje dagdroom voorspel ik dat ArkeFly door zal groeien. En wie goed kijkt ziet ook dat steeds meer van hun vluchten zich focussen op die bestemmingen waar ook behoefte is aan regulier passage vervoer, zoals bijvoorbeeld Miami en Nepal. Een gezonde toekomst als vakantievlieger met een sterke toeristische poot is wat ik verwacht. En op de langere termijn (zeven tot vijftien jaar) zal het belang ArkeFly voor TUI Nederland groter zijn dan dat van de reis merken.
In de wandelgangen hoor ik ook regelmatig; “hoe groot mag ArkeFly worden van onze nationale trots?” Volgens mij is dat de vraag niet, maar eerder; wat is de KLM bereidt te investeren in de relatie en het product in samenwerking met andere Nederlandse touroperators om zodoende een flinke vinger in de toeristische pap te houden. De toekomst zal het uitwijzen
Maar voor nu: ArkeFly proficiat, precies op tijd!
Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl
Eén reactie
Tom, je bedoelt vast “scepsis” … 🙂
Ik juich het toe dat, na de (bewuste?) ondergang van Dutchbird er een airline is die onafhankelijk kan opereren.
Ik geloof niet dat KLM bij machte is om TUI hierin te dwarsbomen, afgezien van het feit of ze dat wel willen, maar nu ze naar California gaan vliegen ben ik wel nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren. Hoe gaat KLM reageren?
Het enige middel wat zij m.i. kunnen inzetten is het prijsmiddel…