Door recente faillissementen van airlines zijn méér dan 1 miljoen passagiers gestrand, hun vlucht geannuleerd of zijn hun geld kwijt. De Europese vereniging van reisondernemingen, ECTAA, roept de Europese Commissie dan ook op om maatregelen te nemen waarbij luchtvaartmaatschappijen verplicht moeten bijdragen om passagiers te beschermen tegen failliete airlines.

Meer dan 110.000 passagiers van Monarch strandden in het buitenland. 750.000 boekingen werden geannuleerd. Bij airberlin zijn minstens 180.000 reizigers de dupe, omdat hun vlucht is geannuleerd en zullen niet worden terugbetaald. Bij Nikki zijn totaal 410.000 boekingen geannuleerd. In totaal zijn méér dan een miljoen reizigers geraakt door het faillissement van deze drie bedrijven.

De Europese commissie is van opvatting dat de huidige regels voldoende wettelijke waarborgen geven aan consumenten. De drie recente faillissementen van luchtvaartmaatschappijen tonen echter het tegendeel aan. Klanten die alléén een vlucht hadden geboekt zijn veelal hun geld kwijt. Zodra de vlucht onderdeel is van een pakketreis zijn touroperators verplicht een alternatief aan te bieden waardoor consumenten niet in de kou staan. Echter, touroperators hebben nu voor miljoenen euro’s schade ondervonden. Daarom roept de Europese vereniging van reisondernemingen, ECTAA, de Europese Commissie op maatregelen te nemen waarbij luchtvaartmaatschappijen verplicht moeten bijdragen om passagiers te beschermen tegen failliete airlines.