American Express Global Business Travel (Amex GBT) heeft een overeenkomst gesloten met British Airways en Iberia waardoor bedrijven en reizigers geen toeslag op vluchttarieven hoeven te betalen via deelnemende wereldwijde distributiesystemen (GDS’en).

De twee luchtvaartmaatschappijen kondigden in mei aan dat zij vanaf 1 november een toeslag van 8 pond zouden heffen op de tarieven voor vluchten die via indirecte kanalen worden geboekt. Onder deze indirecte kanalen vallen ook de GDS’en en online booking tools die worden gebruikt door zakenreisbureaus en hun klanten.

Klanten van Amex GBT krijgen echter toegang tot de content van de luchtvaartmaatschappijen, zonder het extra bedrag te hoeven betalen. Hiertoe heeft Amex GBT een meerjarige overeenkomst gesloten met de luchtvaartmaatschappijen om samen te werken aan toekomstige GDS-distributie. Deze overeenkomst geldt voor alle GDS-boekingen, hoewel elke GDS afzonderlijk verplicht is de nieuwe regeling met de luchtvaartmaatschappijen te accepteren. Tot nu toe heeft één GDS dit gedaan. British Airways, Iberia en Amex GBT blijven in actieve dialoog met de andere. De overeenkomst geldt ook voor reserveringen via American Express Travel & Lifestyle Services en via een select aantal franchisepartners van Amex GBT.

Daarnaast gaan Amex GBT, British Airways, Iberia en de GDS’en samenwerken om te bepalen hoe nieuwe distributiemogelijkheden (NDC) – een technologiestandaard ontwikkeld door de International Air Transport Association (IATA) – waarde kunnen toevoegen voor organisaties die gebruik maken van beheerde reisprogramma’s.

Michael Qualantone, Executive Vice President, Global Supplier Relations van American Express GBT: “Wij prijzen de samenwerkingsaanpak van de luchtvaartmaatschappijen om een ​​oplossing te vinden die tegemoetkomt aan de behoeften van onze klanten. Deze overeenkomst erkent de waarde van onze bestaande relatie, evenals toekomstige kansen ​​om waarde toe te voegen voor klanten en reizigers die NDC gebruiken.

“We geloven nog steeds dat het GDS-kanaal het beste biedt aan onze klanten en reizigers, omdat het de meest uitgebreide toegang tot leverancierscontent, de beste prijs- en winkelomgeving, en het kosteneffectiefste boekingsproces biedt. Echter, als er waardevolle producten zijn die de GDS’en momenteel niet beschikbaar kunnen maken, is het belangrijk om alternatieve technologische mogelijkheden te onderzoeken, ” concludeert Qualantone.

Stephen Humphreys, British Airways Global Head of Sales: “We zijn verheugd over deze overeenkomst. Onze gemeenschappelijke zakelijke klanten profiteren hiervan. Met het model dat we zijn overeengekomen kunnen boekingen gedaan worden via bestaande platforms en zonder additionele kosten. We hopen dit uit te breiden naar alle klanten die via Amex GBT boeken. We kijken er ook naar uit om nauw samen te werken met Amex GBT en de GDS’en om NDC-implementatieplannen te ontwikkelen.”