Deze week komt Transavia met informatie over de verlenging van de huidige vliegstop. Dit laat Transavia weten in een overleg met de ANVR, waarin de vragen en opmerkingen van leden zijn besproken. De brancheorganisatie dringt aan op meer flexibiliteit en klantvriendelijke oplossingen voor nieuwe boekingen, zodat het boeken laagdrempeliger wordt en een vliegende start te realiseren. Enkele punten hieruit:

Vliegstop:

  • Transavia komt deze week nog met informatie over de verlenging van de huidige vliegstop. Er lijkt ruimte te ontstaan om op te starten, het beleid van Transavia zal er rekening mee houden om dit mogelijk te maken.

Opstart:

  • Transavia (maar uiteraard ook andere airlines) werken aan protocollen evenals de vertaling naar het beleid voor de passagiers. Veiligheid en hygiëne staan hierbij voorop.
  • Schemawijzigingen: Agenten moeten er rekening mee houden dat met de opstart er schemawijzigingen komen. Vanuit de ANVR is aangegeven dit te begrijpen. Verschuivingen van enkele uren zijn nog wel uit te leggen, echter niet een verschuiving van ochtend naar einde middag bij b.v. een weekendtrip. Meer toelichting op korte termijn te verwachten.
  • Vanuit de ANVR is aangedrongen op meer flexibiliteit en klantvriendelijke oplossingen voor nieuwe boekingen om zo het boeken laagdrempeliger te maken en een vliegende start te realiseren.
  • De opstart zal een lastige periode worden. Vanuit de ANVR is gemeld dat het touroperators niet alleen gaat om de vluchtmogelijkheid, maar ook: zijn de hotels/restaurants/stranden open, en zo ja: welke voorwaarden stellen lokale overheden?  Maar eens zal een stap gezet moeten worden. Je kan niet wachten tot het laatste hotel de deuren opent.

Groepsreizen

  • Prijswijzigingen: Het rebooken van groepen kan soms leiden tot hogere kosten. Dat kan van datum/seizoen en beschikbaarheid afhangen. Kom je erg grote verschillen tegen, meld het zodat Transavia naar deze specifieke gevallen kan kijken. Zij helpen je graag verder met advies en uitleg.

Partner portal

  • Verschillende agenten hebben gevraagd waarom je niet met meerdere vouchers een nieuwe boeking kunt maken in de partner portal. Dat kan helaas IT technisch niet. Maar is wel mogelijk door te bellen met het service center van Transavia.
  • Daarnaast zijn er agenten die graag hun deposit in de partner portal willen verhogen met de waarde van de vouchers maar dat kan helaas niet. Om de snelheid van verzilveren voor vouchers er in te houden, heeft Transavia voor 1 verrekenmethode per boekingskanaal gekozen. We hebben naar de wens van de grootste groep gebruikers gekeken. Dit zijn agenten met veel verschillende accounts. Hun voorkeur gaat uit naar individuele vouchers.

Vouchers

  • Transavia kiest ervoor om eerst de website boekingen een voucher te sturen. Dit is de grootste groep. Dit doen ze in batches. De planning is de eerste batch medio mei te gaan versturen. Omdat partner portal gebruikers nu iets langer moeten wachten hebben we de optie 4 d naar 30 dagen verlengd. Dit doen ze totdat de vouchers zijn verstuurd of precies weten wanneer ze de vouchers gaan versturen. Op deze manier kunnen optieboekingen worden betaald met de vouchers.
  • Voor de overige boekingskanalen (API en groepsreizen) zijn geen fysieke vouchers van toepassing.

Bereikbaarheid service center:

  • Indien wachttijden bij het service center oplopen: meld dit met duidelijke info over duur en tijdstip. Zo kan Transavia de calls nog beter managen.

Vragen?
Volgend overleg is op 20 mei. Vragen en opmerkingen zijn uiteraard welkom via luchtvaart@anvr.nl.