Blog

Parkeerboete

De dag van vertrek is aangebroken. De auto wordt volgeladen en eenmaal aangekomen op Schiphol zoek je naar een geschikte parkeerplek. De auto zet je neer, de bagage wordt uitgeladen en je loopt naar de check-in. Niets aan de hand, zou je denken.

Eenmaal terug van die geweldige trip, krijg je me toch een domper. Blijkt dat de auto te lang – langer dan 48 uur – in parkeergarage P1 op Schiphol heeft gestaan. Dat betekent een boete van €100 per dag. En daarvoor wordt de auto niet tussendoor gewassen, gepoetst en voorzien van gouden handgrepen.

Zo wordt die reis toch wel een stuk minder leuk. Wat zeg ik, ik denk dat dit het enige is wat je onthoudt van de hele reis. Als iemand je vraagt hoe het was, zeg je waarschijnlijk dat je helemaal gek werd van die boete van €100 euro per dag te lang parkeren op Schiphol. Dat je Schiphol weleens een lesje zal leren om ze op social media de nek om te draaien en dat ze nog van je horen. Wie denken ze wel niet wie ze zijn, om je zo’n belachelijke boete op te leggen? Je hebt het ruitje van de auto naast je toch niet ingetikt?

P1 heeft trouwens een nieuwe naam: P1 Kort Parkeren. It’s all in the name, zal Judas zeggen. Maar wie handelt er nou niet puur uit automatisme? En hoe snel is deze nieuwe naam en functie ingeburgerd? Maar dan nog, stel je weet het wel. Maar door onvoorziene omstandigheden of door overmacht mis je de vlucht en kom je dus na die 48 uur aan bij je auto. Lekker dan. De parkeerpolitie van Schiphol heeft je auto gezien en dat betekent een boete aftikken van €100 of misschien wel meer. Wie vergoedt dit eigenlijk? Bij wie kan je aankloppen? Of is het foutje bedankt?

Legaal is het overigens wel. Schiphol mag dit gewoon doen, mits het bedrag redelijk blijft. Het is hun garage. Maar €100 per dag?!? Kom op. Als je dan een keer zo’n foutje maakt, zal je het in elk geval niet snel meer doen… Je wordt hiermee dus keihard op de vingers getikt door Schiphol.

Deze verhoging is overigens ook niet zo aardig tegenover Schiphol’s bestaande Privium-klanten. Zonder pardon heeft de luchthaven de voorwaarden wat betreft parkeren voor Privium-leden aangepast. Deze niet-Privium Plus-leden krijgen minder voor hun geld dan ze in eerste instantie dachten. Vergelijk het met een lidmaatschap bij de tennisclub, je gaat ervan uit dat je betaalt voor acht tennisbanen, maar in werkelijkheid liggen er maar twee. Zoiets dus.

Sharon Evers
sharon@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorige bericht

België daagt Ryanair voor de rechter

Volgende bericht

Nieuwsgierig naar Cyprus? Lees snel het webmagazine

Auteur

Sharon Evers

Sharon Evers

"De reisbranche is een interessante branche die nooit stilstaat. En dat is precies waar ik van houd. Ik houd van beweging en ben er graag als de kippen bij als er ontwikkelingen voordoen die ik in elke journalistieke vorm met jullie ga delen."